Byggahus.se

Kan detta vara rimliga målarkostnader?

1. U
    Medlem · 45 inlägg

Uno Mögel

Medlem
    Att en offert är specificerad är ju något som är bra. Det rekommenderas ju på flera håll att man skall få en sådan. Och när man då ser att totalen i detta fall är onödigt hög så är det ju lätt att granska offerten och se vad det är som sticker ut. I detta fall var det ju materialet som verkligen stack ut. Arbetskostnaden har man också specificerat och den har jag svårare att räkna ut om den är skälig eller ej, men efter de samtal jag haft med bekanta som visat vad de fått offererat för lika stora och även större hus så ser jag att även den sticker ut. Kostnaden för ställningar är också specificerad och den säger jag inget om, ej heller den för skyddstäckning av mark m.m.
    Kort sagt - totalen är för hög. Och då är det bra att i detalj se vad som är åt pepparn och kanske diskutera den saken med målaren.

2. U
    Medlem · 45 inlägg

Uno Mögel

Medlem
    PS Klart vi hade en budget för målningen, vilken var baserad både på husbyggarens information samt vid den tidpunkten tillfrågade måleriföretag.
    DS

3. U
    Medlem · 45 inlägg

Uno Mögel

Medlem
    Vi bad om en offert med fast pris för att få detta jobb gjort. Vanligtvis kan målare hoppa mellan olika jobb och ta inomhusmålningar de dagar då regnet vräker ner.

4. R
    Husägare · Mellan Sverige · 123 inlägg

Rörmokaren84

Husägare
    Förstår resonemanget

Om de nu känns så jobbigt att bidra till hantverkarens kostnader så gör son föreslagit måla själv.

Ingen målare kommer slå både krokben o knut på sig för att måla ditt hus.

Kan man inte själv så får man vara beredd på att betala när någon annan gör de

5. U
    Medlem · 45 inlägg

Uno Mögel

Medlem
    Min ursprungliga frågeställning här handlade om huruvida den offert och de priser jag fått för målning av vårt hus är rimliga eller ej. Jag har nu fått många svar och bra rekommendationer, samt en del annat som inte leder oss någonvart.
    Vill inte fortsätta att diskutera hantverkare och deras sätt att sköta sina verksamheter. Det får bli en annan tråd i så fall. Utifrån all den input jag fått här och från andra bekanta så har jag bestämt mig för att tacka nej till den offert vi mottagit. I stället kommer jag att måla huset i egen regi. Att det är jobbigt tvivlar jag inte på, men någon rymdforskning handlar det ju inte om, så att få ett gott resultat räknar jag med. Många gånger blir saker man gör själv bättre, för man lägger ner mer tid på det och hafsar inte fram. Nu räcker denna tråd för min del. Tack alla som kommit med bra tips och råd! Nu ska jag börja planera färginköpen :).

6. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 880 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Naturligtvis måste alla kostnader läggas på kunden. Vem skulle annars stå för dem? Lyckas man exakt med det uppnår man exakt ett nollresultat. De flesta företag drivs dessutom med vinstsyfte så lite mer alla kostnader måste nog läggas på kunden om det ska bli något över.

7. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Håller med! Har man bara möjlighet att avsätta tiden och "fysisk möjlighet" (alltså frisk) är det nog den smartaste vägen till både bra resultat och minimala kostnader.

8. Krille-72
    Medlem · 1 901 inlägg
    Det är bara be frugan att läsa ditt förra inlägg. Efter att man jobbat några år så växer näsan och luktsinnet blir bättre. Ibland kan man känna lukten genom telefon. Så väl utvecklat luktsinne har många hantverkare. Å när struldoften känns igen då blir det oftast också så.

Skulle jag vara dig skulle jag läsa ditt förra inlägg igen. Sen skulle jag fundera på varför hantverkare kommer ut och kollar på jobb men aldrig återkommer med en offert. Beror det på huset eller något annat?

• Laddar…
  9. Silfwerflycht
    Medlem · 14 inlägg

Silfwerflycht

Medlem
    Jag är seriös, kolla in Jonssons måleri i Stockholm AB. Det är inte mitt hus som skall målas, så varför bryr jag mig egentligen.

10. B
    Medlem · 32 inlägg

Bernt Ö97

Medlem
    Alfredo
    Så fel tänkt.
    Jag har ett exempel när min far renoverade sommarstugan.
    En dag när han kom på platsbesök var hantverkaren borta. När fakturan kom var tiden redovisad som hel arbetsdag. När min far påtalade detta fick han till svar att hantverkaren hade en tandläkartid.
    På frågan varför den tiden blev fakturerad blev svaret "vem ska annars betala lönen"
    ????
    Det kan inte finnas en naturlag som säger att kunden ska betala allt.
    Ett företags lönsamhet beror ofta på hur effektivt man kan leverera sina tjänster.
    Ineffektiva företag som inte kan skapa lönsamhet borde kanske tänka över sitt arbetssätt eller göra något annat.

• Laddar…
  11. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    OK. :surprised::thinking:
    Men vem skulle då betala det övriga som kunden inte betalar? Förklara gärna så även jag förstår!

12. B
    Medlem · 32 inlägg

Bernt Ö97

Medlem
    Min erfarenhet är att kunderna gärna betalar för en prisvärd och bra utförd leverans av tjänster/varor.
    Man får betalt för det man är bra på men kan inte räkna med att få betalt för ineffektivitet.

13. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Håller med, men det är inget svar på min fråga.

14. Silfwerflycht
    Medlem · 14 inlägg

Silfwerflycht

Medlem
    För er som läst lite kring LEAN kan få en lite vägledning, det som inte skapar kundvärde är fel arbetssätt och är slöseri med resurser (muda).

15. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Flera som citerar min fråga men inga svar. Var den svår?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.