Har ett insynsskydd på altanen. Vet inte hur gammalt det är, men bräderna som sitter på är rejält torra. Finns sprickor. Men ingen fuktskada, ingen röta. Hade gärna låtit dem sitta kvar. Kan jag olja in dem, eller liknande? Eller är det bara att kassera?

• Torra träbrädor med sprickor på ett insynsskydd på altan, utan fuktskador eller röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väl helt OK ut. Fiberresningen i mitten är en konsekvens av att brädorna (som syns i bild) är sågade när kärnan. Pröva att sticka in en kniv i nederkant. Tar det emot, så är det ingen röta. Bara att måla över. Om du skall byta färg är det lämpligt att grunda med grundfärg först.

Ossian K Olsson
Nina W Nina W skrev:
Har ett insynsskydd på altanen. Vet inte hur gammalt det är, men bräderna som sitter på är rejält torra. Finns sprickor. Men ingen fuktskada, ingen röta. Hade gärna låtit dem sitta kvar. Kan jag olja in dem, eller liknande? Eller är det bara att kassera?
Är det ingen röta är det inga problem. Gå till närmsta bra färgaffär och fråga om råd vilken färg du ska måla med bara så kommer det bli bra.

Tackar 😊

Du kan låta dem sitta, olja in dem om du vill eller låt de fortsätta att vara grå. Om du ska måla föreslår jag slamfärg, det är enkelt, billigt och lätt att måla med.

F fribygg skrev:
… Om du ska måla föreslår jag slamfärg, det är enkelt, billigt och lätt att måla med.
Det är det, men det ser mer ut som oxiderad oljefärg av klassisk snitt i bilden, så slamfärg lär inte fästa ordentligt på det underlaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.