Om killen redan har klyvt en skottkärra så kan det väl knappast vara fasfel ?? Så en kort fråga, har du tryckt på stoppknappen ? I många intag av den modellen så sitter överströmsskyddet innanför. Det brukar återställas med stoppknappen. Lyft på locket o kika samt mät upp faserna.

GK100 GK100 skrev:
Nu rör det sig ju som du ser om en motordrift här. Då kommer det naturligt i ett annat läge dels enfasmotorer i den effektklassen sällsynta fåglar och dåliga prestandamässigt dels kommer startströmmen in och problematiserar ytterligare. Så trefasmatad motor och standard uttag i lägre klassen så är vi naturligt hemma och med 16 A.
Motordrift i all ära, men det är också ett hydraulsystem, så knappast någon motorstart med full last och startströmmarna lär inte bli så blodiga...
Vedklyvar just i den effektklassen tycks ju vara ganska vanliga också som enfas, så jag ville bara protestera lite mot att det skulle vara helt uppåt väggarna...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Snailman
nimhed nimhed skrev:
Det tror jag tyvärr inte på. Sannolikt ansågs det för dyrt att lägga reparationspengar på och den slängdes.

Eller har du belägg för ditt "sannolikt"?
Om denna såldes av Jula, så har de på övervåningen i Skara butiken en uppställning där de säljer reparerade maskiner, typ markvibrator, gräsklippare etc. På ett annat ställe i staden har de sitt lager, där finns även ett reservdelslager med personal som tex bedömer om den går att reparera eller om man får en ny maskin/pengarna tillbaka.

(Var några år sedan jag var på reservdelsbutiken)

Angående att de säljer reparerade maskiner (med nedsatt pris) så gjorde de det senast jag var där för nåt halvår sedan och har så gjort i minst tio år.

På bilden på Huvudkontoret (bilden till höger i mitten, med röda profiler och stora glasytor) så låg reservdelslagret? vid den entre som ligger till vänster om själva Huvudkontoret (som är i hörnet på byggnaden)

https://www.jula.se/om-jula/foretaget-jula/

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fanns det något motorskydd?

Med sånna stora kubbar skulle jag nog inte oroa mig för motorns startström.
En stor trädstubbe bredvid en gul vedklyv i gräsmatta. Shadows, soligt, uteområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Löser övertrycksventilen innan motorn drar för mycket ström om kniven fastnar utan att spräcka kubben?
.

• Gilla
Reqans
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:

[bild]

Löser övertrycksventilen innan motorn drar för mycket ström om kniven fastnar utan att spräcka kubben?
.
Lite så jag kör med min klyv.. Det kan vara kapade bitar uppemot 1M i diameter..

[bild]

.
Den där stora är huggkubben jag lag kubbarna på den för att slippa böja ryggen.

Ett brutet trädstycke på gräsmatta, med synligt mörkt hålrum och sprickor i veden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är halva vedträet som knäckte motorn.

Och det finns inget motor skydd.

Aha, Jaja... Inte plågat klyven med blöt seg meterved då. ;)

Hur lång tid tog det att klyva den lilla kubben?
Var motorn varm när den lade av...?

Tycker väl iofs inte normalt användande ska kunna överbelasta motorn ens med en vresig kubbe. En el/hydraulisk klyv borde vara oförstörbar. Fel fasföljt har många varit inne på ,men om pumpen pumpar hydrauloljan åt fel håll skulle det märkas...(kolven går åt fel håll eller pumpen tjuter för att den suger luft, tex).
Men det hade ju varit intresant att veta varför, vad som låg bakom, att motorn gick sönder, så det inte händer igen.
(Man ska inte bortse från möjligheten att kinesiska prylar kan vara felkonstruerade. Är de bara dåligt ihopsatta har man tur. :rolleyes: ).

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En el/hydraulisk klyv borde vara oförstörbar.
Jag håller med. Köper man en vedklyv för 13 tkr bör man kunna förvänta sig att den har nödvändig skyddsutrustning så den inte kan skadas av momentan överbelastning. Att slitdelar nöts ut efter "många år" är en sak men kan motorn brinna av en vresig klabbe är maskinen antingen felkonstruerad eller har trasig skyddsutrustning. Jag förutsätter här naturligtvis korrekt inkoppling.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Enda gången jag har haft fel fasföljd på trefas här hemma var efter att en utbildad elektriker varit på besök. Jag löste det själv på en kvart.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med. Köper man en vedklyv för 13 tkr bör man kunna förvänta sig att den har nödvändig skyddsutrustning så den inte kan skadas av momentan överbelastning. Att slitdelar nöts ut efter "många år" är en sak men kan motorn brinna av en vresig klabbe är maskinen antingen felkonstruerad eller har trasig skyddsutrustning. Jag förutsätter här naturligtvis korrekt inkoppling.
Kan man inte anta att enda felfallet är fasföljden med tanke på ditt svammel i den frågan tidigare här och i andra trådar historiskt på temat? Bliv vid din juridiska läst där är du säkert briljant långt förbi min simpla bedömning. :)

hsd
Du kan inte överbelasta motorn med klyvning utan att oljan kokar eller nån packning eller slang ger upp
Om kylningen på motorn vore täppt av spån bör överhettningsskyddet stoppa driften men här har det varit rökutveckling från motorn med kortslutning som följd vilket indikerar att den motorn gort sitt , den verkar dessutom vara integrerad med pumpen vilket i sin tur innebär att det är frågan om byte av hela enheten, dessutom har felet uppstått i ett tidigt skede som i sig pekar på fabrikationsfel , detta kan vara en skadad motorlindning eller felkoppling från fabrkik i motoranslutningen

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Även jag valde en 70 cm Kellfri. Litet bökig att montera men typ pansarvagnskonstruktion överlag. Sedan vet jag ju inte varifrån diverse komponenter kommer men verkar vara bra grejer, kanske motorn kommer från Kina vem vet.
Kellfri tror jag tar det mesta från kina, men de verkar ha åtminstone en del krav på sina leverantörer. Så allt de säljer är inte skräp.

Jag brukar ha Kellfri som måttstock.
Finns en liknande produkt av annat fabrikat men mycket billigare än Kellfri, då är det förmodligen usel kvalitet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Kan man inte anta att enda felfallet är fasföljden
Ska vi tolka detta som att du tror att det är stor risk att den kopplats in med fel fasföljd så att motorn roterat åt fel håll och att den därför skadats?

GK100 GK100 skrev:
ditt svammel i den frågan tidigare här och i andra trådar historiskt på temat? Bliv vid din juridiska läst där är du säkert briljant långt förbi min simpla bedömning. :)
Svammel, sa Bull!

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Kellfri tror jag tar det mesta från kina, men de verkar ha åtminstone en del krav på sina leverantörer. Så allt de säljer är inte skräp.
Jag upplever den elhydrauliska klyven från Kellfri som extremt kraftigt byggd och fungerar perfekt. Precis som du så kan jag tänka mig att man lyckas nå de relativt låga priserna de ändå har pga god upphandling och kvalitetskontroll, oavsett var komponenterna tillverkas. Kinesiska producenter producerar enligt de krav som ställs av beställarna. Ställs låga krav så kan det vara skit, ställs extremt höga krav (inkl kvalitetskontroll) så kan det vara i klass med det bästa som produceras på planeten.

När du säger att "allt de säljer inte är skräp", det låter som att du har exempel på produkter som verkligen är skräp? Jag har endast erfarenhet från denna klyv men vet att de har ett mycket brett sortiment för lantbruk/skogsbruk.

Så händer när jag försöker starta motorn. Företaget ville ha en film på det.

• Gilla
thorud och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.