Hej!

Jag har några funderingar vad gäller asbest i byggmaterial.

Efter att ha börjat riva och renovera lite i en radhuslägenhet byggd i slutet på 60-talet så har material hittats där det finns en osäkerhet om eventuellt asbestinnehåll. Om någon känner igen något av dessa material och har mer information om det, så skulle jag uppskatta att få ta del av denna information.

Först ut är en gipsskiva som sitter på vägg:

På baksidan av gipsskivor som sitter på andra ställen i samma utrymme finns följande information:
GIPSI Brandhärdigt flämsäkert ytskikt klass 1 (tjocklek 13mm)
SP Intyg U60-2819
Tillverkad av: Stockholms Reveteringsfabrik, Sollentuna

Det finns även en till typ av gipsskiva med annan information bakom, men den informationen har jag tyvärr inte noterat. Den är tryckt i grön färg.

Dessa skivor har något som liknar papp i sig.

gips1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gips2.jpg
Skapa konto

Sedan kommer ett material som ligger under ett golv:

Denna bild är tagen från en källartrappa, och visar sidan av golvet.
Överst ligger ett nytt golv, under detta en gammal plastmatta, och under denna någon form av matta gjord av något som påminner en del om tagel. Denna verkar vara limmad. Är det någon som vet vad det tagelliknande materialet är, och om det eller limmet möjligtvis kan innehålla asbest?

golv.jpg
Skapa konto

Sist ut är dessa takskivor:

Jag vet inte om innertak kan innehålla asbest, men det vore bra att veta. Dessa skivor påminner väldigt mycket om spånskiva när man borrar i dem. Det kanske är spånskiva?

tak1.jpg
Skapa konto
tak2.jpg
Skapa konto

Vore väldigt tacksam för information.

/Erik

Vill du veta säkert så är det bäst att lämna prover till ett analysföretag. Det kostar några hundra, men kan vara värt att reda ut det innan man börjar riva och får dåligt samvete. Jag ser inget som typiskt innehåller asbest på bilderna. Andra kanske gör det. Det var ett väldigt populärt material, särskilt på 50-talet, men användes även hela 70-talet som t.ex. baksida på golvmattor, trots att man börjat begränsa användningen. När det var som "värst" fanns det i väldigt många produkter, som t.ex. skruvplugg, målarfärg, lim, kakelfix, golvmattor, brödrostar, ja i stort sett kunde det förekomma i alla produkter man ville ge brandhärdighet, värmetålighet eller ökad hållfasthet.

Ser inte heller nåt som "säkert" är asbest. Mellan det tagelliknande och plastmattan ser det ut att vara ett gråsvart lim. Skulle möjligen kunna vara asbesthaltigt svartlim. Vet du när plastmattan lades in?

Visst kan man skicka iväg material till lab, men i ditt fall handlar det om en hel del olika prover och därmed också om en hel del hundralappar. Labbet jag använde tog mellan 500 och 1500 för ETT materialprov (beroende på hur snabbt man vill ha resultatet).

Gipsplattorna är svåra att säga med bara bilderna... har hittat asbest i skivor som påminde om dem. Brandsäkra saker är ju alltid i riskzonen :) Angående tagellagret bör det inte vara nån fara, svartlim däremot är ju en klassiker. Angående innertaket så finns det en mängd takplattor som innehåller asbest, men dessa brukar vara perforerade. Jag gissar på spånskiva i det här fallet, men som sagt - vill man vara säker är det analys som gäller.

Tack för era synpunkter. Jag förstår att en analys krävs för att säkert kunna avgöra om ett material innehåller asbest, men jag känner ändå att svaren som jag har fått har bringat lite mera klarhet.

Pära skrev:
Ser inte heller nåt som "säkert" är asbest. Mellan det tagelliknande och plastmattan ser det ut att vara ett gråsvart lim. Skulle möjligen kunna vara asbesthaltigt svartlim. Vet du när plastmattan lades in?
Det jag vet är att den vita plastmattan och den med det tagelliknande underlaget båda låg när mina föräldrar flyttade in år 1989. Den med tagelliknande underlag har troligen legat sedan huset byggdes, men det är ingen som riktigt vet.

Då limmet inte kommer att rivas i så känns inte analys så viktigt där, men kanske att man skulle skicka in en bit gipsskiva för analys, och eventuellt en bit takskiva. Detta är ju ändå material som man ofta borrar och skruvar i för att fästa upp saker.

Är det någon som känner till ett bra analysföretag som tar emot prover från privatperson?

/Erik

Pegasus Lab. De brukar jag använda när jag skickar in prover i jobbet.

Takskivan ser ut ut som Tretex, har samma i mitt hus.

Mikael_L
Stefan N skrev:
Takskivan ser ut ut som Tretex, har samma i mitt hus.
Isåfall är dem väldigt mycket mjukare än spånskivor (att borra i osv).

Ja, det är det Tretex är. Jag kan trycka en skruvmejsel igenom.

Mikael_L
Ja förlåt, jag riktade egentligen mitt inlägg till TS, hur TS ska kunna avgöra om det är tretex. Inte till dig, för du var nog redan säker. :)

Sorry, det var lite otydligt.

Och förövrigt, har väl tretex aldrig innehållit asbest?
(Också riktat till TS, samt till vem som helst som är av annan uppfattning, som därmed bör berätta om sin åsikt nu. :))

Redigerat:
Martin_B
Mikael_L skrev:
Och förövrigt, har väl tretex aldrig innehållit asbest?
+

BiFuel skrev:
Angående innertaket så finns det en mängd takplattor som innehåller asbest, men dessa brukar vara perforerade.
Om man har treetex som är perforerat då? Har själv perforerade treetex takskivor i vissa rum. Tittar man på själva materialet och smular isär det, så ser det ut som vilken treetex väggskiva som helst. Skillnaden är bara att den är perforerad ca. halva tjockleken, så hålen enbart syns på en sida, dvs. sidan som är synlig. Borde inte innehålla asbest tycker jag?

Du gör helt rätt som misstänker asbestförekomst i dessa material. Att "hoppas" att det inte är asbest är tyvärr önsketänkande. Av många frågor som dyker upp huruvida material kan vara asbesthaltigt så finns det inte mycket tvivel kring din situation:
1a.jpg
Skapa konto

2a.jpg
Skapa konto

Dessa brandsäkra skivor på bild 1 och 2 innerhåller säkerligen asbest, av allt att döma i ytlager (mer eller mindre synligt med ögat), även möjligtvis i innerllager (själva gipset).

Vad gäller bild 3 så är inte taglet något att oroa sig över, istället det synliga fibreraktiga på den sprayade ytan under ("popcornspray"). Innehåller mer eller mindre säkerligen asbest:
3a.jpg
Skapa konto

Takskivorna kan också sannolikt ha en asbesthaltig ytbeläggning.
Som föregående svar tipsade om, skicka in prov för att vara säker. Om du inte gör det, betrakta allt detta som asbesthaltigt och planera ditt arbete efter det. Dvs, enligt "regelboken" om du är rädd om dig själv, familj och grannar.

Redigerat:
Alltid bäst att skicka på analys vet ett labb som har pris på 350-400kr

Har du någon länk till detta labb? Jag behöver göra några asbestanalyser, men att googla efter analysföretag men har lite svårt att hitta firmor som vänder sig till privatpersoner och inte är tokdyra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.