Hej.
Jag har ärvt ett gammalt hus från 1923. Det har aldrig skett några större renoveringar av avlopp etc vad jag vet. Mamma säger att det inte är bra för avloppet att sätta dit en diskmaskin.. Men jag undrar varför inte det skulle gå? Vad krävs av rör och avlopp för att en diskmaskin ska vara en lämplig idé?

/Nettan

• Wow
Kurtivan
  • Laddar…
Bra fråga. Finns ju massa gamla hus med äldre avlopp som har diskmaskin. Jag förmodar det finns tvättmskin som fungerar på samma sätt i huset. Enda jag kan tänka mig är att hon tänker på fettet som spolas ner i avloppet från diskmaskinen å kan fastna i rören men det gör ju det iallafall om man diskar det i diskhon istället

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Det låter som en mamma som är orolig för hur allt ska gå med det gamla huset. Hon ser kanske massa jobb som du bara tycker verkar spännande och uttrycker det genom oron för diskmaskinen. 😊
Det bör inte vara något problem alls som sagt. Är det problem för avloppet med diskmaskinen så är det förmodligen risk för problem med övriga avloppet också, men allt går att lösa. Låter spännande med ett 100-årigt hus. Ser fram emot fortsatta rapporter! 😉
(Lite hobbyanalys såhär på måndagkvällen)

• Gilla
NettanKock
  • Laddar…
Ett råd är att prioritera bekvämligheten och möjligheten för er mor att kunna bo kvar (om hon nu bor kvar, kanske "jumping to conclusions"), inklusive er egen arbetsinsats.

Byte av rör etc lär inte påverkas i nämnvärd utsträckning av om man sätter dit en diskmaskin eller ej. Men från generell forumkunskap... kör aldrig diskmaskiner på eco-program utan bara brassa på med högtemp för maskinens och avloppshälsans skull!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.