Detta gäller ett kallgarage, värmepump kommer installeras i framtiden.
Bör jag göra det redan nu? Kan en avfuktare hjälpa tillfälligt?
Yta: Ca 50 kvadrat

Problem: En vattenpöl uppstår framför porten i garaget, misstänker att det kan tränga igenom betongen? Det händer även när bilen stått ute, så det är inte bilen som är boven. Pölen kommer ofta när det är lite kraftigare regn med eller utan vind.

Tätningslisten ni ser på bild och några cm fram är det torrt, likaså tak och väggar. Nu har pölen runnit lite mot listen då det lutar lite skevt.

Vad kan det bero på? Kan det regna igenom porten på något vis som gör att det lägger sig just en pöl där varje gång?

Är ny på området och uppskattar alla tips!

// D.B.

• Vattenpöl på betonggolv framför garageport, torrt nära listen. Kan indikera otäthet eller dräneringsproblem vid regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa är om du inspekterar när det regnar kraftigt.
Kanske blir du rejält förvånad för när du ser var vattnet kommer ifrån.

Vad är det för typ av tak och avvattning/stuprör?

• Gilla
Dogbone
  • Laddar…
Tomture61
Dogbone Dogbone skrev:
Detta gäller ett kallgarage, värmepump kommer installeras i framtiden.
Bör jag göra det redan nu? Kan en avfuktare hjälpa tillfälligt?
Yta: Ca 50 kvadrat

Problem: En vattenpöl uppstår framför porten i garaget, misstänker att det kan tränga igenom betongen? Det händer även när bilen stått ute, så det är inte bilen som är boven. Pölen kommer ofta när det är lite kraftigare regn med eller utan vind.

Tätningslisten ni ser på bild och några cm fram är det torrt, likaså tak och väggar. Nu har pölen runnit lite mot listen då det lutar lite skevt.

Vad kan det bero på? Kan det regna igenom porten på något vis som gör att det lägger sig just en pöl där varje gång?

Är ny på området och uppskattar alla tips!

// D.B.
Svårt att gissa sig till vart vätan kommer från .
När jag själv byggde garage fick jag under hösten fukt på betongplattan framför garageporten .
Det var ytterpanel + fönster + tak men ännu ej isolerat + mycket god ventilation .
Slagporten var ej monterad men det var täckt med plast .

Din egen garageport är ej helt tät i tex sidorna , antar jag .
Om betongplattan ej är isolerad eller det är dåligt dränerat under kan fukt vandra genom betongen .
Dock ej så en vattenpöl bildas .

https://www.byggahus.se/forum/threads/vatten-traenger-in-under-garageport.479640/page-2#post-5939499

• Gilla
Dogbone
  • Laddar…
dåligt dränerat
en avfuktare hjälper och kan behövas även när du skaffat annan värmekälla

• Gilla
Dogbone
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vad är det för typ av tak och avvattning/stuprör?
Plåt med nyligen rengjort stuprör, stupröret i sin tur går snett bakom garaget där pölen ej kommer upp.

Redigerat:
returen returen skrev:
dåligt dränerat
en avfuktare hjälper och kan behövas även när du skaffat annan värmekälla
Gick in i garaget nu och pölen är borta, torkat helt.

i vintras så hölls det torrt av vad jag kunde se, trots kraftigt regn.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Din egen garageport är ej helt tät i tex sidorna , antar jag .
Om betongplattan ej är isolerad eller det är dåligt dränerat under kan fukt vandra genom betongen .
Dock ej så en vattenpöl bildas .

[länk]
En grej som jag bör ha nämnt i tråden är: När jag flyttade in så låg det vattenpölar lite här och var i garaget, men endast nära porten. Men då såg man tydligt att vattnet kommit under porten pga dålig tätning.

Jag fixade då med tätningslister både på sidorna och botten, efter det slutade vattnet forsa in. Tills förra veckan då den där pölen dök upp.

Det regnade extra kraftigt och vinden från ett speciellt håll?
Vattnet har kommit från ovansidan inte genom betongen.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det regnade extra kraftigt och vinden från ett speciellt håll?
Vattnet har kommit från ovansidan inte genom betongen.
Ja precis, det är då det märks av vid dessa väder…

Ovansidan? Intressant… allting var torrt på både tak och vägg samma dag vattnet dök upp. Tänker du genom tak eller eventuell springa i porten?

Dogbone Dogbone skrev:
En grej som jag bör ha nämnt i tråden är: När jag flyttade in så låg det vattenpölar lite här och var i garaget, men endast nära porten. Men då såg man tydligt att vattnet kommit under porten pga dålig tätning.

Jag fixade då med tätningslister både på sidorna och botten, efter det slutade vattnet forsa in. Tills förra veckan då den där pölen dök upp.
Ok. då har du inte platt tak och knappast någon stupränna som rinner över ibland heller.
Du får väl prova att "simulera ett regn" med vattenslang. 😉

Det är ju inga jättemängder med vatten så det kanske rinner längs listen på porten, men råkar hamna på insidan listen vid golvet.

• Gilla
Dogbone
  • Laddar…
Dogbone Dogbone skrev:
Ja precis, det är då det märks av vid dessa väder…

Ovansidan? Intressant… allting var torrt på både tak och vägg samma dag vattnet dök upp. Tänker du genom tak eller eventuell springa i porten?
Mest troligt någonstans runt porten. På bilden ser du utbredningen av vattnet och det ser ut att börja i hörnet vid porten

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.