Detta gäller ett kallgarage, värmepump kommer installeras i framtiden.
Bör jag göra det redan nu? Kan en avfuktare hjälpa tillfälligt?
Yta: Ca 50 kvadrat
Problem: En vattenpöl uppstår framför porten i garaget, misstänker att det kan tränga igenom betongen? Det händer även när bilen stått ute, så det är inte bilen som är boven. Pölen kommer ofta när det är lite kraftigare regn med eller utan vind.
Tätningslisten ni ser på bild och några cm fram är det torrt, likaså tak och väggar. Nu har pölen runnit lite mot listen då det lutar lite skevt.
Vad kan det bero på? Kan det regna igenom porten på något vis som gör att det lägger sig just en pöl där varje gång?
Är ny på området och uppskattar alla tips!
// D.B.
Problem: En vattenpöl uppstår framför porten i garaget, misstänker att det kan tränga igenom betongen? Det händer även när bilen stått ute, så det är inte bilen som är boven. Pölen kommer ofta när det är lite kraftigare regn med eller utan vind.
Tätningslisten ni ser på bild och några cm fram är det torrt, likaså tak och väggar. Nu har pölen runnit lite mot listen då det lutar lite skevt.
Vad kan det bero på? Kan det regna igenom porten på något vis som gör att det lägger sig just en pöl där varje gång?
// D.B.
Produkter som diskuteras: "Tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Det bästa är om du inspekterar när det regnar kraftigt.
Kanske blir du rejält förvånad för när du ser var vattnet kommer ifrån.
Vad är det för typ av tak och avvattning/stuprör?
Kanske blir du rejält förvånad för när du ser var vattnet kommer ifrån.
Vad är det för typ av tak och avvattning/stuprör?
Svårt att gissa sig till vart vätan kommer från .Dogbone skrev:
Detta gäller ett kallgarage, värmepump kommer installeras i framtiden.
// D.B.
När jag själv byggde garage fick jag under hösten fukt på betongplattan framför garageporten .
Det var ytterpanel + fönster + tak men ännu ej isolerat + mycket god ventilation .
Slagporten var ej monterad men det var täckt med plast .
Din egen garageport är ej helt tät i tex sidorna , antar jag .
Om betongplattan ej är isolerad eller det är dåligt dränerat under kan fukt vandra genom betongen .
Dock ej så en vattenpöl bildas .
https://www.byggahus.se/forum/threads/vatten-traenger-in-under-garageport.479640/page-2#post-5939499
Gick in i garaget nu och pölen är borta, torkat helt.returen skrev:
i vintras så hölls det torrt av vad jag kunde se, trots kraftigt regn.
En grej som jag bör ha nämnt i tråden är: När jag flyttade in så låg det vattenpölar lite här och var i garaget, men endast nära porten. Men då såg man tydligt att vattnet kommit under porten pga dålig tätning.Tomture61 skrev:
Jag fixade då med tätningslister både på sidorna och botten, efter det slutade vattnet forsa in. Tills förra veckan då den där pölen dök upp.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Ja precis, det är då det märks av vid dessa väder…Matti_75 skrev:
Ovansidan? Intressant… allting var torrt på både tak och vägg samma dag vattnet dök upp. Tänker du genom tak eller eventuell springa i porten?
Ok. då har du inte platt tak och knappast någon stupränna som rinner över ibland heller.Dogbone skrev:
En grej som jag bör ha nämnt i tråden är: När jag flyttade in så låg det vattenpölar lite här och var i garaget, men endast nära porten. Men då såg man tydligt att vattnet kommit under porten pga dålig tätning.
Jag fixade då med tätningslister både på sidorna och botten, efter det slutade vattnet forsa in. Tills förra veckan då den där pölen dök upp.
Du får väl prova att "simulera ett regn" med vattenslang. 😉
Det är ju inga jättemängder med vatten så det kanske rinner längs listen på porten, men råkar hamna på insidan listen vid golvet.
Mest troligt någonstans runt porten. På bilden ser du utbredningen av vattnet och det ser ut att börja i hörnet vid portenDogbone skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden