Hej vi har hittat en kamin i ett hus i källaren, på ett objekt vi tittat på för att eventuellt köpa, den har stått där ett antal år på samma plats som det tidigare i huset fanns en oljepanna, vi kan dock inte se att dem lämnat in någon bygganmälan för detta hos kommunen. Dock är den installerad, besiktad och sotad och använd genom åren av sakkunniga. Kan detta vara OK ? Bör man ringa kommunen och vad behöver man i sånt fall göra för att få den godkänt om de är installerat för mer än 10 år sedan ?
 
Skicka in en bygganmälan i efterhand, men vet du vad det är för kamin? Jag tänker framförallt på prestandadeklarationen och att den klarar av lagkraven på förbränning och utsläpp?
 
Om det är godkänt av sotaren och är det i fortsättningen också så är det väl bara att köra på tills någon ifrågasätter det.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ingen koll på vad de är, de får jag kolla upp, men den ska ju varit nyköpt och installerad av fackman tydligen så de borde väll vara något vettigt antar jag. Ja de ska vara godkänt av sotaren , jag undrade mest om de kunde kommit undan kravet på bygganmälan för att den står på typ samma ställe som tidigare oljepanna ?
 
Gör ingenting mer än att elda.
Hur vet ni säkert att den inte är anmäld?
Vad satt där innan, det kan ha varit en liknande kamin som man får byta utan anmälan.
Finns inget att vinna här med att kolla upp eller anmäla.
Köp björkved för pengarna istället.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.