Hejsan!
Jag bor i en bodstadsrätt på 90kvadrat
Värmen just nu är en El-panna som värmer vatten som sedan skickas vidare
ut till Elementen... Elräkningarna varierar kraftigt
Sommarn= Några hundra
Vinter= Tusenlappar
jag har länge haft fundering på att installera antingen en LVP eller en Kamin, men är osäker på vilken av dom två som skulle "löna sig mest" Planlösningen i kåken är relativt öppen.. Har funderingar att ställa kaminen antingen på den "ensamma väggen" i Vardagsrummet eller väggen mot Vardagsrum/kök! samt några fläktar som blåser runt (det som går) in i övriga rum.
( Se bifogad bild)
Mycket tacksam för hjälp!
Jag bor i en bodstadsrätt på 90kvadrat
Värmen just nu är en El-panna som värmer vatten som sedan skickas vidare
ut till Elementen... Elräkningarna varierar kraftigt
Sommarn= Några hundra
Vinter= Tusenlappar
jag har länge haft fundering på att installera antingen en LVP eller en Kamin, men är osäker på vilken av dom två som skulle "löna sig mest" Planlösningen i kåken är relativt öppen.. Har funderingar att ställa kaminen antingen på den "ensamma väggen" i Vardagsrummet eller väggen mot Vardagsrum/kök! samt några fläktar som blåser runt (det som går) in i övriga rum.
( Se bifogad bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket tacksam för hjälp!
Hur många kwh drar den på ett år (står på elräkningen) Om du sätter in Luft/luft sparar du ca hälften av värmedelen som är årsförbrukningen - hushållsel och varmvattnet, ca 5000 Kwh om ni är 2 pers. Har du tillgång till fri ved? om uppvärmningen är 10 000 kwh så motsvara det 10-15 kubik ved. ved kostar 100-500 kr kubiken.
En luftluft är det slöaste och billigaste alternativet och lönar sig mest tror jag absolut. Har du kollat vad en kamin kostar installerad? inte under 50 000:- kan jag tänka mig.
En luftluft är det slöaste och billigaste alternativet och lönar sig mest tror jag absolut. Har du kollat vad en kamin kostar installerad? inte under 50 000:- kan jag tänka mig.
Jag tycker inte att kamin och luftvärmepump är något som man i allmänhet kan sätta "eller" emellan. Vill du kunna elda en brasa för trevnaden och ha en backup i händelse av strömavbrott är kaminen något för dig. Vill du minska uppvärmningskostnaden är luftvärmepumpen ett bra alternativ. Den ena utesluter inte den andra, men så som frågan är ställd gissar jag att luftvärmepumpen är vad du söker.
Lätt luftvärmepumpen. För 15000 får du en riktigt bra pump, för kaminen får du räkna det tredubbla.
Luftvärmepumpen ger värme för kanske 0,50kr/kWh arbetsfritt. Kaminen kanske du kan kan komma ner på 0,30kr/kWh om du köper in långved och hanterar själv. Dessutom blir det en massa arbete.
Luftvärmepumpen ger värme för kanske 0,50kr/kWh arbetsfritt. Kaminen kanske du kan kan komma ner på 0,30kr/kWh om du köper in långved och hanterar själv. Dessutom blir det en massa arbete.
Klicka här för att svara