Hej!
Vi har planer på att installera en braskamin. Huset är ett tvåplans trähus. Vi kommer att installera en stålskorsten genom huset. Den kommer att gå igenom två våningar. Den första går från vardagsrummet upp i en hall och nästa plan är en obebodd vindsvåning. Det handlar om en modulskorsten, dubbelisolerad med mineralull 25 mm. Behöver man isolera ytterligare mellan vâningarna med mineralull 50 mm eller bygga schakt om det gränsar till brännbart material?

Tack☺!

Redigerat:
Dom flesta skorstenar är schaktfria, 25mm isolering i kaminrummet och 50mm vidare upp, t ex Schiedel och NVI.

V Vante skrev:
Dom flesta skorstenar är schaktfria, 25mm isolering i kaminrummet och 50mm vidare upp, t ex Schiedel och NVI.
Tack så mycket för svar och ursäkta sent svar på svar!
Ok. Ja, nu håller det på att installeras. Rören har en isolerimg på 25 mm med någon slags keramisk isoleringsfilt, vit. Det är något nytt för mig men verkar lika effektivt som minerullen. Ja, de som installerar tycker det räcker med 1 cm mineralull eller av det andra materialet vilket ju verkar alldeles för lite till brännbart...

Vad säger skorstenens installationsanvisning alt. tillverkaren?

BengtH BengtH skrev:
Jag vet inte faktiskt. Installatörer har sin âsikt om att det räcker själv vill ju gärna ha det enligt nordisk standard,. men det här är Spanien och de verkar veta bäst...;-)

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
P paranders71 skrev:
Jag vet inte faktiskt. Installatörer har sin âsikt om att det räcker själv vill ju gärna ha det enligt nordisk standard,. men det här är Spanien och de verkar veta bäst...;-)
P paranders71 skrev:
P paranders71 skrev:
P paranders71 skrev:

• Översikt av en tom metalltrumma med insyn i trummans djup satt på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett staplat set med stora gröna plastbehållare för bygg- eller trädgårdsavfall syns på gräs.
    Skapa konto
  • Rör som sticker ut ur ett träbeklätt tak, möjlig ventilation eller skorstensdetalj.
    Skapa konto
  • Mörk, otydlig bild av en persons silhuett i ett utrymme med träväggar.
    Skapa konto
Sâ här ser rören ut och installationen...Har i alla fall begärt 25 mm isolering emellan.

BengtH BengtH skrev:
Minst 50mm från rör till brännbart med den dubbelisolerade modulen brukar det vara.

P paranders71 skrev:
Sâ här ser rören ut och installationen...Har i alla fall begärt 25 mm isolering emellan.
Det där skulle nog inte sotaren godkänna i Sverige. För litet avstånd till brännbart.

P paranders71 skrev:
P paranders71 skrev:
Det där ser dessutom ut som halvisoletade moduler, men litet svårt att avgöra

Mitt råd vore att läsa installationsanvisningarna till skorstenen.

• Gilla
paranders71
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Det där skulle nog inte sotaren godkänna i Sverige. För litet avstånd till brännbart.
Ok. Ja, kan tänka mig det. Kanske i och med att trähus är vanligare i Sverige så är nog även reglerna tydligare, men man det betyder ju inte att man inte vill ha det lika säkert, det här är dessutom ett hus importerat från Finland.

N Nikorasu skrev:
Det där ser dessutom ut som halvisoletade moduler, men litet svårt att avgöra
Ja, de har en slags keramisk isoleringsfilt, 2,5 cm, blir ju mer kompakt i rören.

Tack för all hjälp och information. Nu har jag pratat med fabrikanten och precis som ni ságer så är det 50 mm som gäller som avstånd till brännbart. Det framgår även på förpackningen, om än lite oklart för en ickeexpert på området.
Som sagt, tack för råd!

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.