Hej!
Vi har planer på att installera en braskamin. Huset är ett tvåplans trähus. Vi kommer att installera en stålskorsten genom huset. Den kommer att gå igenom två våningar. Den första går från vardagsrummet upp i en hall och nästa plan är en obebodd vindsvåning. Det handlar om en modulskorsten, dubbelisolerad med mineralull 25 mm. Behöver man isolera ytterligare mellan vâningarna med mineralull 50 mm eller bygga schakt om det gränsar till brännbart material?
Tack☺!
Vi har planer på att installera en braskamin. Huset är ett tvåplans trähus. Vi kommer att installera en stålskorsten genom huset. Den kommer att gå igenom två våningar. Den första går från vardagsrummet upp i en hall och nästa plan är en obebodd vindsvåning. Det handlar om en modulskorsten, dubbelisolerad med mineralull 25 mm. Behöver man isolera ytterligare mellan vâningarna med mineralull 50 mm eller bygga schakt om det gränsar till brännbart material?
Tack☺!
Redigerat:
Tack så mycket för svar och ursäkta sent svar på svar!V Vante skrev:
Ok. Ja, nu håller det på att installeras. Rören har en isolerimg på 25 mm med någon slags keramisk isoleringsfilt, vit. Det är något nytt för mig men verkar lika effektivt som minerullen. Ja, de som installerar tycker det räcker med 1 cm mineralull eller av det andra materialet vilket ju verkar alldeles för lite till brännbart...
P paranders71 skrev:
P paranders71 skrev:
P paranders71 skrev:
P paranders71 skrev:
Sâ här ser rören ut och installationen...Har i alla fall begärt 25 mm isolering emellan.
Ok. Ja, kan tänka mig det. Kanske i och med att trähus är vanligare i Sverige så är nog även reglerna tydligare, men man det betyder ju inte att man inte vill ha det lika säkert, det här är dessutom ett hus importerat från Finland.N Nikorasu skrev:
Tack för all hjälp och information. Nu har jag pratat med fabrikanten och precis som ni ságer så är det 50 mm som gäller som avstånd till brännbart. Det framgår även på förpackningen, om än lite oklart för en ickeexpert på området.
Som sagt, tack för råd!
Som sagt, tack för råd!
Klicka här för att svara