5 799 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
kamin med eller utan fläkt
Hejsan!
Jag tänker köpa en pelletskamin. Har sett att det finns med och utan fläkt. Jag funderar på en kamin av märket Wodke (Narvells) som verkar rejäl.
Min fråga. Kan verkligen en kamin utan fläkt få ut värmen i huset. Eller man kanske måste vidta andra åtgärder med värmeflyttare. Det kanske är så att kaminer utan fläkt används i öppna utrymmen bara? Eller?
/Bertil

Jag tänker köpa en pelletskamin. Har sett att det finns med och utan fläkt. Jag funderar på en kamin av märket Wodke (Narvells) som verkar rejäl.
Min fråga. Kan verkligen en kamin utan fläkt få ut värmen i huset. Eller man kanske måste vidta andra åtgärder med värmeflyttare. Det kanske är så att kaminer utan fläkt används i öppna utrymmen bara? Eller?
/Bertil
En kamin utan fläkt arbetar ju i huvudsak med sin strålningsvärme, till viss (liten) del kombinerad med konvektion (luftspalter där luften skall varm luft skall stiga upp).hummus skrev:Hejsan!
/Bertil
![]()
De enklare och billigare kaminerna saknar ju ofta fläkt, och då kan ju någon form av extern fläkt, exempelvis en s.k. värmeflyttare, vara en lösning. Man skall dock vara medveten om att det är ganska "trögt" att flytta värme.
Så visst finns det fördelar med en fläkt i kaminen, men samtidigt så får man kanske överväga de, vad jag har hört, ganska höga kostnaderna när den inbyggda fläkten behöver bytas/repareras.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kolla tidigare trådar om Wodtke och EcoBaby. Vi är två härinne som köpt dessa produkter från Norge till betydligt lägre pris - man har reklamkampanj just nu. Framför allt Wodtke genererar många goda rabatterade tusenlappar! Jag har köpt den enklare EcoBaby och har, förutom inbyggd fläkt i kaminen, kompletterat med fläktsystem i huset för att maximera effekten. Jag har dock inte så stora öppna utrymmen i huset.hummus skrev:Hejsan!
/Bertil
![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden