Hej nu har jag en fundering som jag söker lite tips på..
Jag kommer att installera en täljstenskamin alt gjutjärnskamin i vardagsrummet i min villa byggd 1917.
Befintlig muradskorsten kommer att användas. Muraren som var och mätte och kikade lite vilka ingrepp som skulle behövas pratade om att man kunde förframtiden, säkra skorstenen med att stoppa in ett insatsrör för att på sikt slippa greja med skorstenen även om inte behovet fanns just nu.
Tankar kring detta? för och nackdelar mot att använda befintlig rökanal som den är?

Claes Sörmland
Fördelen med rör är att det är väldigt brandsäkert - det är ju gastätt. Nackdelen är att värmen vid eldande inte värmer murstocken så man förlorar energi. Sen kostar ju installationen pengar.

Jag skulle först låta provtrycka den kanal du tänker använda. Ta in en sotarfirma.

Är den tät så skulle jag använda den. Läcker den på enstaka ställe så är det bara att mura om där det läcker med kalkbruk. Lossa stenen/stenarna där det läcker med en borrmaskin och ett långt borr, vilket är lätt eftersom man använde kalkbruk 1917. Vät stenarna ordentligt och mura med kalkbruk (1 del släkt kalk + 4 delar mursand, lagra gärna i några veckor innan murning) och se till att få helt fyllda fogar.

Är kanalen i väldigt dåligt skick och läcker på många ställen så är rör ett rimligt val. Ett alternativ skulle kunna vara glidgjutning eller säckdragning.

member: 154009"]Fördelen med rör är Är den tät så skulle jag använda den. Läcker den på enstaka ställe så är det bara att mura om där det läcker med kalkbruk. Lossa stenen/stenarna
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fördelen med rör är att det är väldigt brandsäkert - det är ju gastätt. Nackdelen är att värmen vid eldande inte värmer murstocken så man förlorar energi. Sen kostar ju installationen pengar.

Jag skulle först låta provtrycka den kanal du tänker använda. Ta in en sotarfirma.

Är den tät så skulle jag använda den. Läcker den på enstaka ställe så är det bara att mura om där det läcker med kalkbruk. Lossa stenen/stenarna där det läcker med en borrmaskin och ett långt borr, vilket är lätt eftersom man använde kalkbruk 1917. Vät stenarna ordentligt och mura med kalkbruk (1 del släkt kalk + 4 delar mursand, lagra gärna i några veckor innan murning) och se till att få helt fyllda fogar.

Är kanalen i väldigt dåligt skick och läcker på många ställen så är rör ett rimligt val. Ett alternativ skulle kunna vara glidgjutning eller säckdragning.
Tack så mkt för svaret. Jag kollar med sotarmästar. Vad han tror om skorstenen. Känns lite som sponant att om skorstenen utan att jag vet nåt egentligen , som sådan är konstruerad för att användas på ett visst sätt, precis som du säger värma muren och att dom andra kanalerna mår bättre kanske av att det används i orginalutförande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.