Hej!

Jag har nyinflyttad i ett hus som har en frånluftvärmepump (nibe F370) och en kamin.
Jag har problem med att kaminen verkar agera tilluft då när jag öppnar ask-fatet så drar det inåt i hust. Känner även ett drag runt glaset inåt i huset.

Detta resulterar i att det luktar ganska mycket tjära tidvis runt kaminen.

jag har öppnat alla tillluft-ventiler i huset till 100% (var 20-40% öppna vid inflytt) och testat sänka nibens frånluft från 65% -> 40%. Tänkte att jag har ett rejält undertryck i huset.

Men verkar fortfarande dra åt fel håll i kaminen. Öppnar jag ett fönster på glänt blir trycket direkt neutralt i kaminen och drar ej inåt i huset.

Har någon en smart idé vad jag kan prova mer? Känns som jag inte vill sänka ventilationen mer så det inte blir dålig utnyttjande av värmen och även så det blir dåligt luft på toalett t.ex.

har funderat på att ta in en firma på service för kaminen och byta packning osv på glaset men det kommer väl fortfarande vara drag åt fel håll?

Har eldat senaste dagarna så borde inte vara att skortstenen är kall.

All hjälp uppskattas om någon haft liknande problem!

Jag har haft liknande problem dock pga FTX som va i obalans. Balanserade så det endast var ett litet undertryck och slapp drag in från kamin genom skorsten. Om det inte hade funkat så skulle jag köpt en skorstenssnurra. Kanske en skorstenssnurra kan hjälpa dig?

https://ventilation.se/sv/products/skorstenssnurra-rostfri-160

• Gilla
Pressbyron
  • Laddar…
M MrJimmy skrev:
Jag har haft liknande problem dock pga FTX som va i obalans. Balanserade så det endast var ett litet undertryck och slapp drag in från kamin genom skorsten. Om det inte hade funkat så skulle jag köpt en skorstenssnurra. Kanske en skorstenssnurra kan hjälpa dig?

[länk]
tack för svaret! Ja jag misstänker ju att jag haft en väldigt undertryck så jag försöker också justera ner det till som du säger bara ett litet undertryck. Ska fortsätta mecka lite med detta och har även bokat en service av kaminen så packningar osv byts ut. Hoppas detta hjälper annars får jag kanske kolla på en sån där snurra! Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.