Tegelhus, från -76.
Vi har installerat en spiskasett 7kw. installerad i en gammal öppen spis, drar kallt vänster om kaminen (2cm springa) vi ska putsa in kaminen om 1-2 år (så lär det problemet försvinna, men varför blåser där ens kallt sidan av kadetten?) Men ett annat problem, när vi inte eldar drar det väldigt kallt ut ur gallret som vi satte in k samband med installationen, där värmer såklart bra när vi eldar, men ”blåser” kallt när vi inte eldar. Varför? Vi har att rör typ halvvägs i skorstenen, har glidgjutit. Kan något vara missat vid installation?
När vi eldar och det är ca 20-21 grader får vi upp tempen i rummet efter 6-7 timmars eldning max upp till 23-24 grader (24grader 2m från/runt kaminen.
Så fort vi slutar eldar, går tempen ner ganska fort, eller ja på 5h gått ner 3 grader.
Har luftvärmepump på 21-22 grader max fläkt hemma.
Vi har ganska stort vardagsrum som är öppen enda till köket, 5st stora 2x2.20m stora fönster på den sida av huset kaminen är. Vi ska täta runt alla fönster så vi märkt det drar kallt in, speciellt när det blåser, det är 3 glas, inte jätte gamla men inte heller super nya, aluminium, oroar oss om våra fönster slukar vår värme.
Är det under nollan ute och ca 19 grader inne tar det många timmar innan vi ens kommer upp i 23 grader.
Vi är nya i detta och vill ha alla tips, råd mm
Vi har installerat en spiskasett 7kw. installerad i en gammal öppen spis, drar kallt vänster om kaminen (2cm springa) vi ska putsa in kaminen om 1-2 år (så lär det problemet försvinna, men varför blåser där ens kallt sidan av kadetten?) Men ett annat problem, när vi inte eldar drar det väldigt kallt ut ur gallret som vi satte in k samband med installationen, där värmer såklart bra när vi eldar, men ”blåser” kallt när vi inte eldar. Varför? Vi har att rör typ halvvägs i skorstenen, har glidgjutit. Kan något vara missat vid installation?
När vi eldar och det är ca 20-21 grader får vi upp tempen i rummet efter 6-7 timmars eldning max upp till 23-24 grader (24grader 2m från/runt kaminen.
Så fort vi slutar eldar, går tempen ner ganska fort, eller ja på 5h gått ner 3 grader.
Har luftvärmepump på 21-22 grader max fläkt hemma.
Vi har ganska stort vardagsrum som är öppen enda till köket, 5st stora 2x2.20m stora fönster på den sida av huset kaminen är. Vi ska täta runt alla fönster så vi märkt det drar kallt in, speciellt när det blåser, det är 3 glas, inte jätte gamla men inte heller super nya, aluminium, oroar oss om våra fönster slukar vår värme.
Är det under nollan ute och ca 19 grader inne tar det många timmar innan vi ens kommer upp i 23 grader.
Vi är nya i detta och vill ha alla tips, råd mm
Den var helt öppen hela vägen upp, det fanns ett spjäll som var stängt när vi flytta in, är vi öppna det kom såklart ett helt skatbo, de tog vi bort och satte en sotlucka överst och sen gallret. Undrar om det blir kallras ner runt röret, att det inte är ”isolerat” runt? Så luften åker ner där och in i huset
Klicka här för att svara

