Så här ser det ut i min kamin när det brinner. det är hyresrätt och hyresvärden säger att det är normalt.
för mig ser det dock inte normalt ut??

Du behöver strypa bränsle, värme eller lufttillförseln om du vill minska intensiteten på elden. Enklast är att stoppa in mindre ved och att reglera tilluften om du har ett sådant reglage?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Tack för svar. All till luft som jag kan styra är stängda. Har provat allt känns det som. 4 ved pinnar tar ca 8-10 min innan dom har brunnit upp..

E Emio1101 skrev:
Så här ser det ut i min kamin när det brinner. det är hyresrätt och hyresvärden säger att det är normalt.
för mig ser det dock inte normalt ut??
Filmen du visar spelas upp med hög hastighet, det syns på kamerarörelserna. Jag tror därför att du försöker lura oss. Vänta till första april!

• Wow
Tombrittberg
  • Laddar…
Varför skulle jag göra det??
Har fler filmer.

E Emio1101 skrev:
Varför skulle jag göra det??
Har fler filmer.
Jag kanske var för snabb, men det ser onaturligt ut med så ofantligt drag i kaminen. Någonstans måste ju all luft dras in för att blåsa på elden så mycket. Trasig ventil?

Brinner det så där så måste det komma in luft nånstans. På en del kaminer kan man ju nästan släcka elden genom att strypa luften. Sen är det för mycket ved som sagt, det blir för varmt och kamin och annat kan ta skada. Plåtar brukar krokna och kanske är det därför det smiter in luft nånstans kanske?

• Gilla
Emio1101
  • Laddar…
Spaken på översidan (sekundärluftintager)som är dragen längst till höger, dra ner det och ställ nedre på halv öppet.

Redigerat:
Har svårt att tro att endast tilluft kan åstadkomma en sådan intensitet i en kamin, men å andra sidan hade man ju märkt om en fläkt är igång...

Ser inte ut att bli någon märkvärd skillnad när du rör tilluftsinställningarna. Tyder på att det är otätt någon annan stans, hur ser tätningen i dörren ut?
Sen ser det ut att sticka ut en spak genom gallret under luckan, vad är den till?

Redigerat:
Ser ut som om det eldas med forcerad tilluft....det brinner ju utav hel-ete!
En kamin ska du kunna släcka genom att strypa tilluften. Du måste ha rejäl tjyvluft någonstans.

Ser ut som att en syrgastub är inkopplad till kaminen :surprised:

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Ser inte ut att bli någon märkvärd skillnad när du rör tilluftsinställningarna. Tyder på att det är otätt någon annan stans, hur ser tätningen i dörren ut?
Sen ser det ut att sticka ut en spak genom gallret under luckan, vad är den till?
Ja fast han rör ju inte de övre luftintaget som står helt öppet

• Gilla
romenor och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.