Mitt problem är att tappvarmvattnet helt plötsligt försvinner I hela huset och är ganska jobbigt när man står i duschen. Vi har en plattvärmeväxlare ctc 50. Tilläggas en pellets eldning som fungerar felfritt och underhålls regelbundet. Den är ansluten till en Calmar panna v 33 och ansluten till ackumulatortank och allt har alltid fungerat problemfritt tidigare. En del vattenledningar har dragits om till tvättstugan som ligger i samma plan. Problemet är att det kan fungera långa perioder och sedan börjar problemen när är oförutsägbart och sen är allt okey. Lite som rysk rollet. Kan det vara nåt fel med plattvärmeväxlarn eller nåt vid pannan som reglerar varmvattnet. En hand håller en cirkulationspump eller ventil med elkablar och en produktetikett, placerad inomhus på ett grovt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av plattvärmeväxlare Aquahot 25-50 med måttangivelser och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har haft rörmokare hos mig och han bytte ut nån grej enligt bild men tycktes inte fungera. Dessutom tog röris betalt för tid han ringt omkring och kollat möjligt fel och vill inte betala 5000 kr igen för ingenting istort. Någon som kan ha någon fundering om detta och är oerhört tacksam för hjälp.
 
Du har en plattväxlare och en flödesvakt som ska starta laddpumpen för VV. Med din förklaring så bråkar säkert flödesvakten. Följ kabeln från den till där den är kopplad, säkert 3 tampar i kabeln. Det är dom som är kopplade i vakten på COM och NO som ska byglas, då ska laddpumpen gå konstant. Om laddpumpen är inkopplad 24/7 gör inte så mycket, det är bara pannvattnet som snurrar runt och om ingen VV tas ut så kyls inte pannan ner.
Med överkoppling och pumpen startar, så får du VV, tills du tar beslut om att ev byta flödesvakten
 
J jonaserik skrev:
Du har en plattväxlare och en flödesvakt som ska starta laddpumpen för VV. Med din förklaring så bråkar säkert flödesvakten. Följ kabeln från den till där den är kopplad, säkert 3 tampar i kabeln. Det är dom som är kopplade i vakten på COM och NO som ska byglas, då ska laddpumpen gå konstant. Om laddpumpen är inkopplad 24/7 gör inte så mycket, det är bara pannvattnet som snurrar runt och om ingen VV tas ut så kyls inte pannan ner.
Med överkoppling och pumpen startar, så får du VV,
J jonaserik skrev:
Du har en plattväxlare och en flödesvakt som ska starta laddpumpen för VV. Med din förklaring så bråkar säkert flödesvakten. Följ kabeln från den till där den är kopplad, säkert 3 tampar i kabeln. Det är dom som är kopplade i vakten på COM och NO som ska byglas, då ska laddpumpen gå konstant. Om laddpumpen är inkopplad 24/7 gör inte så mycket, det är bara pannvattnet som snurrar runt och om ingen VV tas ut så kyls inte pannan ner.
Med överkoppling och pumpen startar, så får du VV, tills du tar beslut om
Tack snälla men jag är helt bakom flötet när det gäller sådant här så jag måste nog ta hjälp i det du beskriver.
 
Men om jag frågar dig igen var sitter den? I bilden jag skickade eller någonstans vid pannan?
 
S Sven-inge Johansson. skrev:
Tack snälla men jag är helt bakom flötet när det gäller sådant här så jag måste nog ta hjälp i det du beskriver.
S Sven-inge Johansson. skrev:
. Kanske du har en granne som är en del el-kunning. Inget märkvärdigt att bygla/koppla ihop tamparna, antingen på en plint eller i själva flödesvakten.
 
S Sven-inge Johansson. skrev:
Men om jag frågar dig igen var sitter den? I bilden jag skickade eller någonstans vid pannan?
Det är den del som är på första fotot. Kollade in den på nätet och kostar allt mellan 2500 kr inköp Sverige och i Tyskland ca 800 kr. + montage/byte. Men först få till det med överkoppling, så det konstateras att den bråkar. Om VV bara så där försvinner helt plötsligt, så är det nog inget fel på laddpumpen.
 
J jonaserik skrev:
Det är den del som är på första fotot. Kollade in den på nätet och kostar allt mellan 2500 kr inköp Sverige och i Tyskland ca 800 kr. + montage/byte. Men först få till det med överkoppling, så det konstateras att den bråkar. Om VV bara så där försvinner helt plötsligt, så är det nog inget fel på laddpumpen.
Hej igen. Liten fråga var hittade hittade du flödesvakten för 800 kr? Har du nåt ställe på nätet där man kan handla dessa saker ifrån. Tack för din hjälp.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.