Byggahus.se
Renoverade huset för några år sedan. Tog då bort elementet i köket då vi byte planlösning helt.

Nya delen har golvvärme. Entre,vardagsrum och lilla toaletten har nyare element. Allt är vattenburet.

Förra vintern byte vi till luftvatten från pellets.

Pellets anläggningen satt under köket och jag tror detta är lite av mitt problem.
Pellets brännaren värmde nog mitt köksgolv lite innan.
För i år utan pellets. Har vi 16-17 grader i köket och golvet är jätte kallt. Och resten av huset har 23 grader.

Vad har jag för alternativ?
Jag har kvar rören under köket till elementet som fanns där. Dock kommer rören upp från golvet under texten KÖK på min bild. Och där är bara 16 cm höjd under kökets sockel. Svårt att få in ett element som är helt platt under köket. Självklart går det borra upp nya rör mitt i mot köket från källaren.

Har ingen element i källaren under köket. Montera dit ett och köra det på full effekt?


Alla tips är välkommet. Hoppas ni förstår förstår mig och min fina skiss. Handritad skiss av rumslayout med markerade ytor för kök och värme, enkel illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sockelradiator är ett vettigt alternativ. Jag har en ren elvariant på landet i ett U-kök där det inte finns någon naturlig plats för en vanlig radiator.

Jag funderar på din högra yttervägg i köket. Har du fönster där? Normalt placerar man radiatorer under fönster och går det att dra rör i källaren dit skulle jag planera för det. Hur stort är köket ca?
 
Oj va smart. Detta hade jag ingen aning om. Ska absolut kolla vidare på detta. Tack för snabba svar
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Sockelradiator är ett vettigt alternativ. Jag har en ren elvariant på landet i ett U-kök där det inte finns någon naturlig plats för en vanlig radiator.

Jag funderar på din högra yttervägg i köket. Har du fönster där? Normalt placerar man radiatorer under fönster och går det att dra rör i källaren dit skulle jag planera för det. Hur stort är köket ca?
Har två fönster i köket. Ett åt varje håll. Kökets golvyta är kanske 3x4 meter.

Kan absolut dra upp från källaren men känns kanske smidigare med sockelradiator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.