Byggahus.se
Hej,

På vintern märker jag att det blir riktigt kallt under våra underskåp i köket med kallt golv som resultat närmast delarna av köket som står mot yttervägg.
Det sitter en sockel längst ner såklart och det stänger in den kalla luften.
Idag brukar jag ta bort en liten sektion av sockel för att släppa ut kylan/släppa in värme och tycker det blir lite bättre.

Har ni tips på andra saker jag kan göra med enkla medel?
Kan jag skicka in isolering där under, eller riskerar jag att bygga in fukt då?
Andra förslag?
 
M Marqvist skrev:
Hej,

På vintern märker jag att det blir riktigt kallt under våra underskåp i köket med kallt golv som resultat närmast delarna av köket som står mot yttervägg.
Det sitter en sockel längst ner såklart och det stänger in den kalla luften.
Idag brukar jag ta bort en liten sektion av sockel för att släppa ut kylan/släppa in värme och tycker det blir lite bättre.

Har ni tips på andra saker jag kan göra med enkla medel?
Kan jag skicka in isolering där under, eller riskerar jag att bygga in fukt då?
Andra förslag?
Inte helt säker på hur det ser ut men det brukar ju vara så att om man isolerar på insidan så kommer väggen bakom isoleringen bli kallare och därmed riskerar man fukt. Tekniskt sett är det bättre att isolera på utsidan, men det ser ofta illa ut.

Men i princip, normalt har man maximalt 1/3 av isoleringen på insidan av en ångfolie eller liknande. Har man för mycket isolering på insidan betyder det att varm fuktig luft kan ta sig in i isoleringen där den kyls ner och till slut kondenserar fukten.

Jag skulle väl gissa att dina skåp idag fungerar som isolering på insidan av väggen (som låter dåligt isolerad). Därmed blir väggen kallare redan här.

Så, det är ett allmänt resonemang. Men om du skriver mer detaljer om väggarna, isolering osv så kan nog lite tips komma från folket här
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Inte helt säker på hur det ser ut men det brukar ju vara så att om man isolerar på insidan så kommer väggen bakom isoleringen bli kallare och därmed riskerar man fukt. Tekniskt sett är det bättre att isolera på utsidan, men det ser ofta illa ut.

Men i princip, normalt har man maximalt 1/3 av isoleringen på insidan av en ångfolie eller liknande. Har man för mycket isolering på insidan betyder det att varm fuktig luft kan ta sig in i isoleringen där den kyls ner och till slut kondenserar fukten.

Jag skulle väl gissa att dina skåp idag fungerar som isolering på insidan av väggen (som låter dåligt isolerad). Därmed blir väggen kallare redan här.

Så, det är ett allmänt resonemang. Men om du skriver mer detaljer om väggarna, isolering osv så kan nog lite tips komma från folket här
Ang isolering så är det såklart som du säger, ytterväggen i sig är dåligt isolerad. Men att göra något åt det är inget jag har planerat närmaste tiden 😅
Och det man inifrån är det inte så mycket att säga om väggen i sig. Man ser gipsskivan längst ut, som förväntat bara.

En tanke jag ska testa är att sätta en liten fläkt i sockeln som drar in varmluft från övriga rummet under skåpen så det lir mer rörelse & värme där under. Borde väl knappast ha några negativa effekter.
 
Förutom fukten så bör du också vara vaksam på temperatur och frysrisk. Börjar du isolera in mot rummet så kommer det lokalet att bli ännu kallare under/bakom skåpen och har du då vattenledningar där så kan de frysa. Det beror såklart på var du bor och hur låga temperaturer det handlar om. I norra sverige där det kan bli rejält kallt så bör man vara extra försiktig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.