Byggahus.se

Kallt i inredd källare

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej. Jag bor i en 1,5-plans villa med källare som värms upp av en luft-luftvärmepump och direktverkande el. Föregående ägare till huset har renoverat källaren så att den numera är inredd. Vi har ett hobbyrum, ett gästrum och så tvättstuga och gott om förvaringsutrymme där nere. I källaren har vi parkettgolv och träpanel på vissa av innerväggarna. Det är även nyligen dränerat.

Tidigare satt det en luftvärmepump på källarplan (hade en multisplit-pump med två innerdelar), men när luftvärmepumpen la av i våras valde vi att inte sätta dit någon ny i källaren för att testa om det verkligen finns behov av det, eftersom vi spenderar väldigt lite tid där nere. Nu har vinterkylan kommit och det är rent ut sagt svinkallt i källaren. Jag har mätt 12 grader när utetempen stått på nollan, och eftersom det är öppet ner till källaren drar det också upp en del kall luft. Risken finns ju att det blir ännu kallare längre fram. Det finns elradiatorer i gästrum och tvättstuga, men det tar emot att dra på dem eftersom vi redan får ha igång en del element i övriga delen av huset och då elräkningen är saftig nog som den är.

I källaren finns även en del ventiler som jag valt att ha öppna året om. Hur bör jag tänka kring dessa? Har läst att de under vinterhalvåret är bra att ha öppna.

Och är det värt att investera i en billig luftvärmepump till källarplan, trots att vi spenderar så lite tid där nere? Kanske sprider sig värmen till entrèplan. Men framförallt undrar jag om det finns det någon undre gräns i temperatur man bör förhålla sig till för att den inredda källaren ska hålla sig frisk?

Tack för tips och råd!

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Nivå 10
    Inredd källare i äldre hus är en riskonstruktion. Det behöver finnas en luftspalt under parketten mot betongen där man ventilerar bort fukt, likaså i väggar som ska plåtreglar, inte träreglar. Skulle inte ha det svalare än 15 grader i källaren och även mäta fuktnivå. Störst mögelrisk är det på sommaren när varm fuktig luft letar sig ner i en kall källare. Värmen stiger uppåt och gör det mindre kallt i våningen ovanför. Låter bra med en värmepump där.

3. E
    Medlem Nivå 1
    Plåtreglar är det, samt gott om ventiler som står öppna (bör de stängas under sommartid?)

Låter ju inte bra att det är så utsatt. Trodde det kunde stå någorlunda kallt. Får helt enkelt fundera på att sätta dit en luftvärmepump, samt mäta fukthalten.

4. J
    Medlem · Nivå 10
    Ventilationen i huset är viktig och har man självdrag drivs den på av de termiska krafterna under vinterhalvåret och då kanske ventilerna kan vara något mindre öppna. På sommaren kan istället kännas som luften står stilla inne om man inte öppnar fönstren. I källaren på sommaren kan man antingen ha en avfuktare med god kapacitet eller värma upp källaren en del så man ligger utanför gränsen med risk för mögel. Brukar kunna kännas att kartonger och liknande i källaren blir mjukt och nästan kan gå sönder på sommaren när det är fuktigt inne.

5. A
    Medlem · Nivå 18
    Inredd källare ska vara uppvärmd, finns ingen billig väg runt detta.
    Har du ingen isolering eller dålig isolering i bjälklag så tar sig kylan även upp där med kalla golv.
    Jag lägger på lite extra och säger 18 grader.

6. L
    Medlem · Nivå 11
    Värm källaren. Kostar inte mycket. Värmen stiger upp, varmare golv på bovåningen.

• Laddar…
  7. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    In med nu luftvärmepump. Går inte att snåla sig till första platsen...

• Laddar…
  8. P
    Medlem · Nivå 7
    Vad värmer du upp markplan med?

9. E
    Medlem Nivå 1
    Luftvärmepump och direktverkande el. Får nog som sagt bli ytterligare en nere i källaren...

10. P
    Medlem · Nivå 7
    Okej, jag tänkte om du hade vattenburen värme så hade du kunnat dra en ny stamledning till källaren. Men då sket de sig.