Vi har såvitt jag förstått ett tvårörssystem i vårt hus. Ett av elementen på ovanvåningen är kallare än de andra, och när jag känner på de anslutande rören och jämför med övriga element så verkar det som att vattnet pumpas runt baklänges i elementet. Elementet har ingen termostat utan bara ett vred för att kontrollera flödet. Min fråga är om det i så fall spelar någon roll att vattnet går baklänges i elementet? Rent intuitivt känns det som att det borde kvitta? Jag har luftat elementet så det verkar inte vara orsaken till att det är kallare. Någon som har någon idé till hur man felsöka detta? En fönsterkarm är i vägen så det blir ett större ingrepp om jag skall koppla in en korskoppling som växlar fram och returledning, därför vill jag inte göra det om det inte finns en rimlig chans till att det förbättrar situationen.
Ja, lite roll spelar det.
Dels motverkas den naturliga termodynamiken, dels beroende på vad det är för typ av ventil (er), vissa riskerar att självstänga när vattnet går baklänges.
Vad är det för typ av rör?
Istället för att höja radiatorn så kan det gå att kapa rören för att sätta korskoppling.
Dels motverkas den naturliga termodynamiken, dels beroende på vad det är för typ av ventil (er), vissa riskerar att självstänga när vattnet går baklänges.
Vad är det för typ av rör?
Istället för att höja radiatorn så kan det gå att kapa rören för att sätta korskoppling.
Jag kompletterar med lite bilder. Är själv inte så insatt i detta så jag vet inte om man kan kapa rören, och är inte heller 100% säker på att det inte är en termostat.
Ja, det påverkar definitivt. Varmt vatten som matas in i botten på elementet stiger och lämnar elementet. Är kopplat åt rätt håll stannar det varma vattnet i toppen och fördelas där. Sedan rör det sig neråt på hela elementets bredd och det kallaste vattnet lämnar elementet. Så ett rätt kopplat element levererar klart mer värme till rummet.
Om avstängningsventilerna ska vara kvar så verkar det vara för tajt för att sätta korskoppling.K Kommandore skrev:
Men hur ser det ut på baksidan av radiatorn?
Hur går rören?
Nej det är ingen termostat utan bara ett enkelt handvred.
Vänster rör går längs botten och sedan upp till termostaten och sedan går de horizontellt i långa slingor neråt för att slutgiltigen nå det högra röret. Och när jag känner på rören så är vänster rör nästan kallt och högra ljummet.Demmpa skrev:
Ok! Jag kan dock notera att det inkommande röret nertill är väsentligen kallare än övriga element på ovanvåningen. Låter det logiskt?D Daniel 109 skrev:Ja, det påverkar definitivt. Varmt vatten som matas in i botten på elementet stiger och lämnar elementet. Är kopplat åt rätt håll stannar det varma vattnet i toppen och fördelas där. Sedan rör det sig neråt på hela elementets bredd och det kallaste vattnet lämnar elementet. Så ett rätt kopplat element levererar klart mer värme till rummet.
Nej, inkommande borde inte skilja, men utgående borde vara varmare än andra element.
Om det är problem med flödet i radiatorn, så att det bara är ett väldigt lågt flöde är det väl rimligt att även inkommande vatten är kallare eftersom det hinner svalna av innan det kommer fram till radiatorn?
Och då frågar man sig om den bakvända cirkulationen i sig kan orsaka att flödet blir sämre.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ta bort ett vatten element
Vatten & Avlopp -
Pellets panna ger varma element men kallt kran vatten? Hjälp!
Ved, Pellets, Flis -
Värme i element men kallt i vattenkranar
Värmepumpar -
Varmvattenberedaren ger kallt vatten - visar min mätning att värmeelementet är trasigt?
El -
För kallt i ett rum - skaffa större element? (vattenburet, fjärrvärme)
Vatten & Avlopp