Jag blev helt såld på att försöka kallröka efter att ha läst en tråd, https://www.byggahus.se/forum/tradg...ka-fisk-ost-och-kott-handla-fran-danmark.html, där det framgick att det går att kallröka i sin klotgrill.

Jag har alltid trott att man måste bygga värsta avancerade historien för att kunna kallröka så detta tilltalade mig. Jag beställde en spånhållare http://www.loofsgasol.se/shop/3761---spanhallare-for-kallrokning och satte igång att läsa på. Hur gör man? Jag har bara varmrökt innan.

I går (i natt) gjorde jag mitt första försök med hjälp av en spånhållare. Det gick inte alls så smidigt som jag hade tänkt mig. Spånet som skulle pyra slocknade.

Men egentligen var mitt största huvudbry förberedelserna. Det finns väldigt många bud om hur insaltningen ska gå till, hur länge, hur mycket osv.

Så jag tänkte mig en tråd där vi kan byta erfarenheter och ge varandra lite praktiska tips.

Jag torrsaltade mitt fläsk när jag skulle göra bacon, hade också lite problem med att ha fyr på spånet men jag la ut spån på folie

Har rökt fisk i grillen, det fungerar utmärkt. Mycket stor fördel om spånet är av roligt grov storlek, mer som träflis..

Hörde av en vän att han använde en plåtburk fylld med spån (ej flis) och stoppade in en lödkolv i burken som såg till att spånet pyrde. Fungerar utmärkt att röka på det viset enligt honom, har dock ej testat själv ännu.

Plåtburkstricket låter som det här http://www.barariktigmat.se/index.php/teknik/utrustning/item/321-billigaste-kallroken

Jag gick bärsärk vid min första kallrökning - jag rökte både ost, räkor, lax, bacon och vitlök. På samma gång :) Jag lyckade med det konststycket genom att stapla galler på varandra. De där korgarna hade egentligen handtag från början men de sågade jag bort.

grillgaller.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räkorna tog jag direkt ur frysen, la i en sån där "grillskål" med hål i som man kan köpa för jättedyra pengar. De blev goda men jag vet inte om de egentligen blev bättre än de är redan från början.

Laxen blev för rökig och för salt.

Ostarna (ja, det blev flera olika sorter), baconen och vitlöken har jag inte ätit än.

Jo, jag har provat Mozzarellan. Jag rökte en sån där lång korv av Mozzarella som är till för matlagning. Den blev tråkig.

Jag hoppas att baconet blev bra. Det är egentligen den jag är ute efter.

nino skrev:
Jag torrsaltade mitt fläsk när jag skulle göra bacon, hade också lite problem med att ha fyr på spånet men jag la ut spån på folie
Hur gjorde du när du torrsaltade? Använde du nitritsalt? Hur länge saltade du?

Dr.L skrev:
Har rökt fisk i grillen, det fungerar utmärkt. Mycket stor fördel om spånet är av roligt grov storlek, mer som träflis..
Saltade du in fisken innan? Min fisk blev alltför salt.

När du säger träflis - hur använder du det då? I folie? Hur gör du?

Japp nitritsalt, kan köpas för dyra pengar i 1kg eller i 25kg säck för nästan inget
Kommer inte ihåg om det var närmare 2 veckor, vände varannan dag

Brukar röka laxsidor i weber 57an, blir riktigt gott. Använder körsbär som rök och termometer i laxen.
Brukar salta med flingsalt 1 timmer eller 2 innan

nino skrev:
Brukar röka laxsidor i weber 57an, blir riktigt gott. Använder körsbär som rök och termometer i laxen.
Brukar salta med flingsalt 1 timmer eller 2 innan
Kallrökning? Bara salt eller socker också?

Min lax blev alldeles för salt men jag gjorde rätt många fel.

Dels köpte jag frusen lax i såna där portionsförpackningar. När jag öppnade den så visade det sig att det bara bestod av en massa skräpbitar. Jag visste inte att det fanns förpackningar fulla av skitbitar. Jag trodde det alltid var hela bitar så som det ser ut att vara när man tittar på paketet.

Sen guckade jag in bitarna med en liten del socker + salt. Märkligt nog har jag inte sparat proportionerna. In i kylen i en zip-påse i över 1 dygn. Sen tog jag ut dem, sköljde i kallt vatten, la det på ett galler för att torka i kylen i nästan 2 dygn. Tanken var att det skulle torka i knappt 1 dygn men planeringen sprack.

Avslutade med att röka i jag vet inte hur länge eftersom det där som skulle pyra slocknade titt som tätt. Sammanlagd tid 8 timmar. Effektiv tid kanske 5-6 timmar??

Det är ju en himla lång tid som jag la på den laxen. Framför allt med tanke på att det inte blev särskilt bra. Nu har jag en massa salta, rökiga skräplaxbitar i kylen som jag funderar på att kasta.

Din variant verkar MYCKET enklare.

Vilken temperatur kör du på laxen?

nino skrev:
Japp nitritsalt, kan köpas för dyra pengar i 1kg eller i 25kg säck för nästan inget
Kommer inte ihåg om det var närmare 2 veckor, vände varannan dag
Jag köpte nitritsaltet på http://www.borgebykryddgard.se/kryddor-storpack/nitrit-salt. Inte så dyrt. Men jag köpte jättemycket för jag trodde man bara skulle använda nitritsalt. Fattade inte att man skulle blanda det med ren salt också. Så jag kommer aldrig att behöva köpa mer nitritsalt, även om jag gör mitt eget bacon resten av mitt liv :o

Gjorde du bara ett försök med bacon? Blev det inte bra?

Jag tänkte prova mitt i morgon.

Blev ett försök med bacon, skulle röka i 16 h eller nåt sånt... spånet tog eld och det blev bränt :)
Men smaken när jag stekte det var helt ok

Salt socker och lite mer kryddor, man kan väl använda bara nitritsalt det är vanligt salt med ytterst lite nitrit i.

Laxen varmrökte jag

http://www.bbqlovers.se/kallrokt-bacon/ tog visst 20 dygn... jag följde det här receptet

Bra länk! Det var väldigt lång rökningstid. Jag har kollat på en massa youtubeklipp, mest från usa. Där verkar de flesta tycka att 5-8 timmar är lagom om man kallröker. Kortare om man varmröker.

Det där med att få spånet att pyra verkar vara marigt. Annars känns det som att själva rökningen borde vara det lätta momentet men att man inte får göra fel vid insaltningen.

Jag saltade köttet enligt denna räknesnurra https://borglunds.wordpress.com/tag/nitritsalt/ i kombination av att jag kollade att jag inte överskred 5% av köttets vikt. Så stod det på påsen. Sen fick det ligga i kylen 1 vecka. Jag vände varje dag. Och kollade på det 100 ggr / dag... Sen fick det ligga på galler lika länge som laxen och torka i kylen (knappt 2 dygn). Sen rökte jag. Men jag hade alltså motsatt problem som du, nino. Mitt ville gärna slockna.

Spånet tog alltså eld för dig! Jag kan se framför mig när du för söker släcka. Tur att det även går att varmröka bacon! ;)

Nu har jag provsmakat baconet. Röksmaken är bra men även denna blev för salt.

Den är så pass salt att jag betraktar den som oätbar i nuvarande skick. Därför ska jag försöka salta ur den i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.