Hej där,
Har en gammal kär NAD-stärkare som - när den gått ett tag, dvs blivit varm - slutade förse högtalarna med ljud. Verkstaden hittade inga fel utan sade att det nog var kallödningar som börjat "släppa". Kände inte för att betala den summa de skulle ha för jobbet då jag har lödstation och lite enklare lödjobb bakom mig.
Är det något jag bör tänka på när jag går igenom alla kretskort? Brukar löda med 400C, är det ok i det här fallet också?
Kan jag kontrollmäta den på något sätt innan jag sätter på den igen (har mätinstrument men är ingen hejare på att lista ut hur jag skulle mäta) så att jag inte riskerar att bränna något om jag nu lyckats göra något fel?
Har en gammal kär NAD-stärkare som - när den gått ett tag, dvs blivit varm - slutade förse högtalarna med ljud. Verkstaden hittade inga fel utan sade att det nog var kallödningar som börjat "släppa". Kände inte för att betala den summa de skulle ha för jobbet då jag har lödstation och lite enklare lödjobb bakom mig.
Är det något jag bör tänka på när jag går igenom alla kretskort? Brukar löda med 400C, är det ok i det här fallet också?
Kan jag kontrollmäta den på något sätt innan jag sätter på den igen (har mätinstrument men är ingen hejare på att lista ut hur jag skulle mäta) så att jag inte riskerar att bränna något om jag nu lyckats göra något fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 677 inlägg
Om det är kallödningar så brukar man kunna få fram felet genom att knacka lite försiktigt på kortet och komponenter med handtaget till en skruvmejsel elelr annat ioslerat verktyg. Ofta kan man då lokaliser ungefär var på kortet felet finns. Granska sedan med en lupp, kallödningar brukar då gå att se.
Komponenter med tjocka ben är mer misstänkta än andra.
Komponenter med tjocka ben är mer misstänkta än andra.
Har också en gammal NAD som bra-att-ha-förstärkare, kommer ihåg att den trilskades för ett antal år sedan och gick över lödningarna och det blev bättre. Men även omkopplarna tappar stinget med åren och när ljudet börjar att försvinna får man ge dom en omgång med elektronikspray så får man tillbaka ljudet något år till.
Håller med, kör den med låg volym och tryck på kortet alternativt bryt lite i kortet för att se om felet försvinner/kommer.
Det skulle även kunna vara ngn kondensator i samband med slutstegen som strular så kylspray på dessa kan även det visa vart felet sitter, det skulle kunna vara nätdelsbaserat även det och att slutstegen lägger av - Så samma där, kondensatorer alternativt lödningar kring nätdelen.
Tveka inte att söka efter servicemanual på nätet så kanske du kan lättare klura ut vad som är fel.
Lycka till!
Det skulle även kunna vara ngn kondensator i samband med slutstegen som strular så kylspray på dessa kan även det visa vart felet sitter, det skulle kunna vara nätdelsbaserat även det och att slutstegen lägger av - Så samma där, kondensatorer alternativt lödningar kring nätdelen.
Tveka inte att söka efter servicemanual på nätet så kanske du kan lättare klura ut vad som är fel.
Lycka till!
Hmmm, kanske skulle jag ha betalat dem i alla fall....
Testade ovanstående metoder men lyckades inte bena ut var kallödningen kunde tänkas vara. Gick då över de flesta lödningarna vilket tyvärr inte gjorde förstärkaren bättre. Nu går glassäkringen precis bakom av/på-knappen (T2,5A 250V) istället. Har gått över kretskorten med lupp noga och jag kan inte se att jag lyckats kortsluta något. Men visst, uppenbarligen har jag lyckats med det. Antar att jag därmed har krånglat till det hela så pass mycket så att det inte är lämpligt att försöka hitta en lösning tillsammans med er via forumet?! Har ju mätinstrument etc men inte någon djupare kunskap i el eller elektronik.

Redigerat:
Lägger in en bild på en kallödning från ett bilrelä jag lödde om nyss. Det brukar kunna vara rätt lätt att se om man har tillgång till en lupp. Oftast uppkommer dom vid tunga komponenter och där det blir varmt...ofta detta kombinerade. Nu när du lött om..har du
behövt komlpettera med nytt lod?..
Sänk tempen på kolven lite, risken är att du bränner komponenter. Värm på stiftet och kontaktytan på kortet(den syns förmodligen inte då den är täckt med lod men om du sätter kolven mot stiftet och för kolven in mot kortet....för bägge måste få kontakt med kolven för att det ska bli en bra lödning..annars är risken bara att man värmer lodet(oftast föör mycket lod) och då är risken bara att man skapar dåliga/kallödningar själv.
kolla bilden...den röda pilen visar kallödningen....
lycka till
/
M
behövt komlpettera med nytt lod?..
Sänk tempen på kolven lite, risken är att du bränner komponenter. Värm på stiftet och kontaktytan på kortet(den syns förmodligen inte då den är täckt med lod men om du sätter kolven mot stiftet och för kolven in mot kortet....för bägge måste få kontakt med kolven för att det ska bli en bra lödning..annars är risken bara att man värmer lodet(oftast föör mycket lod) och då är risken bara att man skapar dåliga/kallödningar själv.
kolla bilden...den röda pilen visar kallödningen....
lycka till
/
M
Den där är nog en bild jag borde ha sett innan jag började
Har nog ingen sådan kvar i alla fall vad jag har sett. Har gått över kretskorten med lupp ett antal gånger nu för att se var jag kan ha fått till den kortslutning som jag uppenbarligen har åstadkommit. Inga lödningar som går ihop eller som går över någon av "banorna" vad jag kan se. Är det så att jag lyckats bränna upp någon komponent med min temperatur och därigenom fått kortslutningen. Och att jag i så fall skulle behöva mäta (hur tusan jag nu skulle göra det) alla komponenter för att se vilken som gått sönder (eller som jag kanske själv lyckats få till en urusel lödning på - inte omöjligt...)!?
Jag har fått komplettera med lod på några ställen, dvs där lodet inte har omslutit hela piggen utan det har varit ett "hål".
Jag har fått komplettera med lod på några ställen, dvs där lodet inte har omslutit hela piggen utan det har varit ett "hål".
För att få detta till 100% korrekt så måste säkert en del kondingar lödas bort från kortet då det kan ge en missvisande bild när dessa är anslutna.thomasx skrev:
Fullt möjligt att värmen orsakat en kortis i ngn komponent om det har gått riktigt hett till...
Stor kolv? Länge på punkterna? Och det är inte så att så mycket värme och nytt lod tillförts att det rent ut sagt runnit ut på ovansidan av kortet och ställt till med oreda där?
Man vet aldrig förrän efteråt om man gjort allt 100% korrekt, oavsett metodslacker skrev:
Upptäcker man en kortis över en konding har man all anledning att löda loss just den kondingen, sen kontrollmäter man såklart både konding och kort för att säkerställa orsaken. Det finns ingen anledning att sätta sig och på måfå löda loss kondingar inför denna enkla och grundläggande kontroll, en av de första man gör på gammal utrustning där säkringen går. Lagade nyligen två stycken tv-apparater med just detta fel, och det var inte första gången.
Jag är inte 100% men närapå att det är "vanligt" blyat lod jag har använt. Är det avgörande?
Har inte kunnat se att några ben har varit guldplätterade.
Lödstation med liten kolv och flat 3-4mm bred och 1mm tjock spets. Körde som sagt på 400C, borde jag haft typ hälften, 200C?!
Ska kontrollera att det inte runnit ut lod på ovansidan, inte helt omöjligt...
Kan lägga upp bilder, vad är det i så fall som önskas ses?
Problemet är att jag inte har kompetens att avgöra var kortisen kan ligga, så för min del känns det som om att jag skulle få löda bort komponent efter komponent och mäta?! Känns som lite mycket jobb för en gammal, om än omtyckte, försärkare.
Har inte kunnat se att några ben har varit guldplätterade.
Lödstation med liten kolv och flat 3-4mm bred och 1mm tjock spets. Körde som sagt på 400C, borde jag haft typ hälften, 200C?!
Ska kontrollera att det inte runnit ut lod på ovansidan, inte helt omöjligt...
Kan lägga upp bilder, vad är det i så fall som önskas ses?
Problemet är att jag inte har kompetens att avgöra var kortisen kan ligga, så för min del känns det som om att jag skulle få löda bort komponent efter komponent och mäta?! Känns som lite mycket jobb för en gammal, om än omtyckte, försärkare.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag brukar hålla max 250C och använder helspetsig kolv. Allmänt känt att framförallt dioder är känsliga för värme.