Hej!

Vi har ett ca 20-30 år gammal kallförråd på 2,5m*4m där väggarna endast består av superklena reglade moduler med spontad panel utanpå, panelen i sig står nog för skivverkan i väggen. Det finns ingen vindpapp eller fuktspärr eller isolering etc men panelen är ju målad.

Går det att sätta ny stående panel, ospontade brädor utan lock, direkt på den befintliga panelen?
Vi är ute efter looken som omvänd lockläkt ger men där den befintliga panelen skulle stå för det invändiga locket.

Tacksam för input!

Gult kallförråd med enkel spontad panel, omgiven av trädgård. Fönster på vänster sida. Eldstad och kratta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av en vägg med stående, ospontade panelbrädor utan lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga problem, om skjulet klarar vikten .

T Thomas_Blekinge skrev:
Inga problem, om skjulet klarar vikten .
Jo, jag har ändå tänkt regla upp lite extra på insidan då jag ämnar byta tak till pulpet.

Beroende på vad du ska måla med för färg så skulle jag rekommendera en luftspalt bakom den nya panelen

Matti_75 Matti_75 skrev:
Beroende på vad du ska måla med för färg så skulle jag rekommendera en luftspalt bakom den nya panelen
Okej! Räcker den med en horisontell eller behövs vertikal också?

Tänktr måla med slamfärg

Om du kör slamfärg så räcker det med en liggande då färgen i sig andas

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det tycker jag är överambitiös. Jag skulle spika på direkt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det tycker jag är överambitiös. Jag skulle spika på direkt.
Om du tycker det är överambitiöst att göra det rätt från början vad är det inte då att behöva det göra det 2 gånger när panelen ruttnar

Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du tycker det är överambitiöst att göra det rätt från början vad är det inte då att behöva det göra det 2 gånger när panelen ruttnar
Inte "när" utan "om" panelen ruttnar.
Men, eftersom det är ett så litet extrajobb att spika upp några läkt, så hade jag gjort det.

Håller inte alls med er. Det skulle ju betyda att träet ruttnar så fort man spikar ihop två ytor. Alla träkonstruktioner utomhus har väl hopspikade ytor? Det finns ju många som bygger stolpar genom att lägga ihop två reglar. Eller läkt, den har väl också beröringsytor med annat trÄ.

• Gilla
Tekrank
  • Laddar…
Absolut men fasadpanel är utsatt för ganska mycket vatten speciellt i nederkant

• Gilla
Tekrank
  • Laddar…
Tomture61
Att spika på ny panel dikt på gamla panelen är inte att rekommendera .
Du måste använda läkt för att skapa en luftspalt mellan gamla / nya panelerna .
Görs inte detta är risken stor för att fukt står för länge mellan materialen och trät ruttnar fortare .

• Gilla
Tekrank
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.