Tjena alla husägare och renoverings folk!
Har nu bott i min 60 tals tegel villa med källare och ett år och nu kliar de i fingrarna att göra något åt källaren.
Den är 90 kvm med pannrum, badrum, allrum garage som är i samma skick ungefär sedan huset byggdes.
Allrummet är organiskt material och lite högre golv nivå misstänker att de är reglar på golvet också. Pannrummet är kaklat golv på 90 talet tror jag men med reglade innerväggar organiskt material. Vid köp mättes ca 17-18 procent fukt i prov borrningshålet.
Jag är inte alls sugen på att dränera huset och planerar inte att ha sovrum i källaren utan som mest en begränsat sällskapsrum för barnen i ”allrummet” men eventuellt ett hemma gym.
Idag luktar det instängt just där och sedan ingen ovanlig lukt i övriga utrymmen mer än vad en källare brukar lukta.
Min plan är att riva allt organiskt material, sätta platon mattor och ha en fläkt enligt konstens regler samt en bra avfuktare. Även sätta friskluftsventlier i fönsterna som kommer att bytas i samband med renoveringen. Kommer kakla badrum och alla andra golv sen kanske putsa väggar eller gipsa dom med stål reglar.
Vad är era erfarenheter? Kan man uppnå en bra luftkvalitet i källaren med dessa insatser eller måste man dränera?