969 läst ·
4 svar
969 läst
4 svar
Källarisolering både ut och invändigt.
Jag har isodrän på utsidan under mark men vill lägga till 50mm cellplast på insidan för att även få isolering på den delen som är ovan mark. Väggen kan alltså andas utåt och jag ser inget problem med att hindra varm fuktig inomhusluft att tränga in i väggen men någon annan kanske har en annan erfarenhet?
Vad är din fråga? Om du isolerar invändiga väggar med 50mm cellplast, eller pratar vi golv? Har svårt att se hur du ska kunna isolera väggarna med cellplast och samtidigt ha en diffusionsöppen lösning dessvärreB Bengtt skrev:Jag har isodrän på utsidan under mark men vill lägga till 50mm cellplast på insidan för att även få isolering på den delen som är ovan mark. Väggen kan alltså andas utåt och jag ser inget problem med att hindra varm fuktig inomhusluft att tränga in i väggen men någon annan kanske har en annan erfarenhet?
Kan inga u värden i huvudet men om jag inte har helt fel så är väl 200mm cellplast ovanför ett kapilärbrytande lager minimum i Sverige för att klassas som isolerat. Garage har väl 200mm. I bo delen är väl 300mm som gäller, om du inte väljer en annan klass på isol såklart.
Inte golv, väggar. Källaren har 1,5m under mark och 0,5m över mark. Den delen som är under mark blir ju isolerad med 200mm isodrän som både isolerar, dränerar och ventilerar på utsidan. Men jag kan inte sätta utvändig isolering ovan mark. Därför tänkte jag sätta den på insidan. Väggen ventilerar ju utåt och inåt brukar man ju ha difftät plast. Visst borde det funka med cellplast alltså difftät isolering på insidan?F Fjonken skrev:Vad är din fråga? Om du isolerar invändiga väggar med 50mm cellplast, eller pratar vi golv? Har svårt att se hur du ska kunna isolera väggarna med cellplast och samtidigt ha en diffusionsöppen lösning dessvärre
Kan inga u värden i huvudet men om jag inte har helt fel så är väl 200mm cellplast ovanför ett kapilärbrytande lager minimum i Sverige för att klassas som isolerat. Garage har väl 200mm. I bo delen är väl 300mm som gäller, om du inte väljer en annan klass på isol såklart.
Du kommer alltid ha fukt i källaren oavsett hur dränerat det är, då skulle Jag personligen skulle aldrig blanda in plast i såna miljöer, bygg luftspalter alt en isolering som klarar av den miljön.B Bengtt skrev:Inte golv, väggar. Källaren har 1,5m under mark och 0,5m över mark. Den delen som är under mark blir ju isolerad med 200mm isodrän som både isolerar, dränerar och ventilerar på utsidan. Men jag kan inte sätta utvändig isolering ovan mark. Därför tänkte jag sätta den på insidan. Väggen ventilerar ju utåt och inåt brukar man ju ha difftät plast. Visst borde det funka med cellplast alltså difftät isolering på insidan?
Jag limmade lättbetongsblock på alla väggar i källaren på min kåk ist för att försöka mig på luftspalter eller isolera invändigt. Tror dom va 70mm tjocka sen puts på det. Om det gav nån bättre isolförmåga vet jag ej då jag hann sälja kåken innan vintern kom.
Men en riktlinje är att man ska isolera på den kalla sidan. Och aldrig blanda in plast eller organiskt i en källare.
Hoppas det har gett dig några svar åtminstone
Bör gå bra. Jag har sandwishvägg av två sidor betong med mellanliggande isolering och porodrän utvändigt sedan 20 år.B Bengtt skrev:Jag har isodrän på utsidan under mark men vill lägga till 50mm cellplast på insidan för att även få isolering på den delen som är ovan mark. Väggen kan alltså andas utåt och jag ser inget problem med att hindra varm fuktig inomhusluft att tränga in i väggen men någon annan kanske har en annan erfarenhet?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Utvändig källarisolering eller Platonmatta?
Grund & Markarbeten -
Fönster som både måste vara brandklassat och fungera som utrymningsväg
Bygglov -
Laser för både utom- och inomhusbruk?
Verktyg & Maskiner -
Du har ju hela helgen på dig - både ute och inne
Socialt & Projekt -
Hur göra fläkt i imkanal tyst? Både inomhus och utomhus.
Ventilation