5 033 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Källargolv låter ihåligt och har spruckit
Börjar få lite klumpar i magen nu efter alla omstädigheter. Jag tar allt från början så att alla hänger med.
Den 17 Januari fick vi översvämmning i källaren. Inga mängder av vatten hade hunnit komma in, men flödet pågick i ca 5 dygn (under snösmältningen). Felen min älskade granne (vvs-are) hittade var:
Dålig dränering (om ens någon alls)
En dagvattenledning som sjunkit på mitten, där allt regnvatten läckte ut mot vår källarvägg (kollade med kamera)
Avloppsledning till golvbrunn i tvättstugan trasig.
Många bäckar små...
Hur som helst. Dagvattenledningen är åtgärdad. För att lösa problemet slog vi upp ett hål i källargolvet och satte ner en brunn, som vi sedan sänkte ner en pump i. (se bild på bloggen, sida två)
husethemma.blogspot punkt com
Allting har fungerat utmärkt sedan dess och inget mer vatten har kommit in. Det är också skönt att jag kan övervaka vattennivån i brunnen.
Nu till min det aktuella problemet.
Min sambo upptäckte igårkväll, när hon gick nere i källaren att det knakade till i golvet när hon satte ner foten. När vi lyfte på mattan var där ett antal sprickor. När jag knackar på detta ställe låter det ihåligt. Jag tog en skruvmejsel och knackade med "greppet" för att höra tydligare, och gjorde detta i stora delar av källaren. Uppskattningsvis låter det ihåligt i ca 10 - 20% av källaren, mestadels i mitten men även längst med kanterna på något enstaka ställe. Även på vissa ställen vid väggar som jag vet är bärande, låter det ihåligt.
Golvet är bara någon enstaka cm tjock.
Vad kan detta bero på (misstänker luftfickor då det verkar vara det enda logiska)
Ska detta åtgärdas?
Hur bråttom är det?
Hur allvarligt är det?
Hur åtgärdas det?
Den 17 Januari fick vi översvämmning i källaren. Inga mängder av vatten hade hunnit komma in, men flödet pågick i ca 5 dygn (under snösmältningen). Felen min älskade granne (vvs-are) hittade var:
Dålig dränering (om ens någon alls)
En dagvattenledning som sjunkit på mitten, där allt regnvatten läckte ut mot vår källarvägg (kollade med kamera)
Avloppsledning till golvbrunn i tvättstugan trasig.
Många bäckar små...
Hur som helst. Dagvattenledningen är åtgärdad. För att lösa problemet slog vi upp ett hål i källargolvet och satte ner en brunn, som vi sedan sänkte ner en pump i. (se bild på bloggen, sida två)
husethemma.blogspot punkt com
Allting har fungerat utmärkt sedan dess och inget mer vatten har kommit in. Det är också skönt att jag kan övervaka vattennivån i brunnen.
Nu till min det aktuella problemet.
Min sambo upptäckte igårkväll, när hon gick nere i källaren att det knakade till i golvet när hon satte ner foten. När vi lyfte på mattan var där ett antal sprickor. När jag knackar på detta ställe låter det ihåligt. Jag tog en skruvmejsel och knackade med "greppet" för att höra tydligare, och gjorde detta i stora delar av källaren. Uppskattningsvis låter det ihåligt i ca 10 - 20% av källaren, mestadels i mitten men även längst med kanterna på något enstaka ställe. Även på vissa ställen vid väggar som jag vet är bärande, låter det ihåligt.
Golvet är bara någon enstaka cm tjock.
Vad kan detta bero på (misstänker luftfickor då det verkar vara det enda logiska)
Ska detta åtgärdas?
Hur bråttom är det?
Hur allvarligt är det?
Hur åtgärdas det?
1 Antagligen har mtrlet under golvet sjunkit eller försvunnit. Kanske i samband med vatteninträngningen eller tidigare.nosferatos skrev:
2 På sikt bör man åtgärda.
3 Inte särskilt bråttom
4 Inte särskilt allvarligt heller. Faktiskt ganska vanligt i lite äldre hus.
4 Man bilar bort golvet, gräver ut, lägger nytt dränlager, ev isolering och överst gjuter man en armerad platta i rätt tjocklek.
Det mesta av jobbet kan du göra själv. Tungt jobb, men inte omöjligt.
Ta in hjälp för gjutningen om du inte är van.
Tusen tack för svaret.
I nuläget har vi endast toalett i källaren, och där den värsta sprickan och håligheten är måste vi gå över för att komma dit. Är det fel att temporärt fixa det genom att bila bort en mindre bit där det är som värst och gjuta i ny betong som det är? Inte så kul att sätta hälen genom golvet när man är nödig mitt i natten...
Hur är det med bärighet osv när man bilar bort större delar av golvet? Påverkas det först när man gräver ut?
I nuläget har vi endast toalett i källaren, och där den värsta sprickan och håligheten är måste vi gå över för att komma dit. Är det fel att temporärt fixa det genom att bila bort en mindre bit där det är som värst och gjuta i ny betong som det är? Inte så kul att sätta hälen genom golvet när man är nödig mitt i natten...
Hur är det med bärighet osv när man bilar bort större delar av golvet? Påverkas det först när man gräver ut?
1 Att gjuta i är en helt OK lösning temporärt.nosferatos skrev:Tusen tack för svaret.
2 Bärningen kan äventyras om man gräver djupare än grundläggningsdjupet.
Sök på forumet så hittar du ideer om detta.
Tror tom att jag skrev ngt för några år sen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Betongolv på 3e vånging låter väldigt ihåligt.
Grund & Markarbeten -
Källargolv låter ihåligt (40-tals hus)
Grund & Markarbeten -
Fuktfläck och ihåligt källargolv
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Låter ihåligt efter översvämning?
Golv -
Låter "ihåligt" när man knackar på väggarna, putsa om?
Stenhus