2 318 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Källarfönster i komposit i hus från 1913?
Hej!
Vi bor i ett vackert, välhållet hus från 1913 där förre ägaren för ca 17 år sedan bytte ut källarfönstren mot nya, snickeribyggda kopior. Dessa har nu tyvärr redan ruttnat i karmarna trots regelbundet underhåll, troligen pga hög fuktbelastning då huset är högt (12 m till nock) och saknar överhäng från tak (vilket det inte skall ha enligt orginalritningarna och inte heller är något vi vill bygga på). Takrännor och stuprör/dränering är invändningsfria.
Jag funderar nu på att sätta in kompositfönster i källaren i stället för träfönster för att få bättre livslängd. Jag tycker mig ha hittat rimligt snygga fönster, även om träfönster förstås passar bättre.
Har forumet några synpunkter eller andra förslag?
Vi bor i ett vackert, välhållet hus från 1913 där förre ägaren för ca 17 år sedan bytte ut källarfönstren mot nya, snickeribyggda kopior. Dessa har nu tyvärr redan ruttnat i karmarna trots regelbundet underhåll, troligen pga hög fuktbelastning då huset är högt (12 m till nock) och saknar överhäng från tak (vilket det inte skall ha enligt orginalritningarna och inte heller är något vi vill bygga på). Takrännor och stuprör/dränering är invändningsfria.
Jag funderar nu på att sätta in kompositfönster i källaren i stället för träfönster för att få bättre livslängd. Jag tycker mig ha hittat rimligt snygga fönster, även om träfönster förstås passar bättre.
Har forumet några synpunkter eller andra förslag?
17 år höll de, målade med alkydfärg. Några av orginalfönstren har man lyckligtvis inte bytt ut, på veranda och vind. De mårh bra som helst... Lite bittert att man inte lät alla orginalfönster vara kvar.
Kan ju förstås vara dålig kvalitet på de "nya" fönstren, men de är byggda på ett namnkunnigt snickeri med gott rykte.
Kan ju förstås vara dålig kvalitet på de "nya" fönstren, men de är byggda på ett namnkunnigt snickeri med gott rykte.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Du kan ju även laga de tredelar som inte är bra, men vi dela säkert inte åsikt helt där då du drar mer åt att vilja köra komposit iställetO Oaklake skrev:17 år höll de, målade med alkydfärg. Några av orginalfönstren har man lyckligtvis inte bytt ut, på veranda och vind. De mårh bra som helst... Lite bittert att man inte lät alla orginalfönster vara kvar.
Jag tror fönster mår bättre av linoljefärg, men det är ju en personlig åsikt som inte alla delar.
Mitt förslag är så klart att laga dem och måla med linoljefärg. Sen om 8-10 år så tvättar du av dem och stryker dem med halvolja (50/50 kokt linolja och terpentin) så håller det i 5-10 år till innan du behöver måla om. Eventuellt går det att bara stryka med halvolja igen men det beror liten på hur mycket pigment som finns kvar.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Kan ju vara ett alternativ, men tyvärr är karmarna för dåliga för att del-lagas. Vi bor vid havet i Skåne och fuktbelastningen är enorm. Orginalfönstren doftar fortfarande kåda när jag skrapar dem, och de är målade på samma vis (senaste 17 åren) som de nu ruttna. Min bedömning är att det inte är underhåll/färgsystem som brustit, utan undermålig träkvalitet i utbytesfönstren. Kanske dålig batch iofs, men frågan är om man vågar chansa och hoppas på bättre hållbarhet med nya fönster.
Om originalfönsterna till källaren höll i närmare 90 år (var de dåliga när de byttes?) och de nya ca 17 år så borde antingen kvaliteten på de nya vara sämre eller så har någon förutsättning ändrats under senare år.
Har ni pratat med snickeriet som gjorde de nya källarfönsterna? Är de måna om sina produkter och hur de används så borde de vara intresserade av att diskutera problemet. Är det bara karmarna som är dåliga och inte bågarna? Nederdelen på bågarna är det som brukar vara mest utsatt.
Om det som du säger är fönsterkvaliteten som brustit så är det förstås fullt möjligt att nytillverka fönster med samma kvalitet som de gamla. Det går att hitta god virkeskvalitet även idag, det har jag själv gjort. Så kasta bort tanken om plastfönster i ert fina hus från 1913 och leta upp en god fönstersnickare istället!
Men fundera också på om det går att minska utsattheten på något sätt - det kan vara marknivån som höjts under årens lopp, någon droppnäsa som tagits bort, monteringen som varit annorlunda, osv.
Har ni pratat med snickeriet som gjorde de nya källarfönsterna? Är de måna om sina produkter och hur de används så borde de vara intresserade av att diskutera problemet. Är det bara karmarna som är dåliga och inte bågarna? Nederdelen på bågarna är det som brukar vara mest utsatt.
Om det som du säger är fönsterkvaliteten som brustit så är det förstås fullt möjligt att nytillverka fönster med samma kvalitet som de gamla. Det går att hitta god virkeskvalitet även idag, det har jag själv gjort. Så kasta bort tanken om plastfönster i ert fina hus från 1913 och leta upp en god fönstersnickare istället!
Men fundera också på om det går att minska utsattheten på något sätt - det kan vara marknivån som höjts under årens lopp, någon droppnäsa som tagits bort, monteringen som varit annorlunda, osv.
Alla källarfönster byttes av förre ägaren och byggdes av Bertil Jönssons Snickerier i Vejbystrand. Jag har kontaktat dem, men ännu ej fått svar. Enligt förre ägaren började fönster ruttna redan efter 10 år, så delreparationer är redan gjorda flera gånger. Orginalfönster sitter lyckligtvis kvar på veranda och vindsplan, och de mår prima.
Rimligt är väl att försöka hitta ett snickeri som har tillgång till bättre virke. Något förslag på bättre fönsterhantverkare i Skåne?
Rimligt är väl att försöka hitta ett snickeri som har tillgång till bättre virke. Något förslag på bättre fönsterhantverkare i Skåne?
Min erfarenhet av PVC-fönster är materialet i sig förvisso är "underhållsfritt", men förr eller senare behöver tätningslister, beslag och glaskassetter underhåll och då är det mer eller mindre hopplöst att hitta delar samt även hantverkare som kunskap eller ens viljan att befatta sig med dem.O Oaklake skrev:
Klicka här för att svara