Ja, returventilen är nu fullt öppen.

Du har skruvat av packboxen på näst sista bilden.
Ta en liten fin skruvmejsel och försök rucka försiktigt på ventilen som sitter innanför.

Packboxen behöver bytas, men jag skulle rekommendera ett ventilbyte. Prisskillnaden är inte så stor plus att du kan byta till justerbara radiatorventiler, det går visserligen att justera med returventilen men det enklaste är att lämna dessa helt öppna och justera(om det behövs) flödet på de nya radiatorventilerna. Ser över dimensionerna på alla ventiler och gör en beställning på nån nätbutik=bra pris. Mma an10 kan du slå till på.

Tack för goda råd! Det låter ju vettigt med nya ventiler. Jag har väl inte tummen mitt i handen, men jag har aldrig pulat med rör förut. Ska jag verkligen ge mig på detta själv? Är det bara att lossa muttern ovanför radiatorventilen och sen gänga av själva ventilen? Och gänga fast den nya på omvänt sätt?

Antar att jag förutom att byta ventilen även bör passa på att byta termostaten?

Gör som toto1 skriver och byt ventilerna, givetvis också termostatdelen. De gamla du har där är knappast funktionella dessutom dåliga i regleringen jämfört med nya känsligare tekniker. MMA är ok men kolla för all del även på Danfoss. Och bytet fixar du lätt själv, täta gängan fördelaktigt med lin och pasta som brukar skrivas om här på BH.

När man öppnar returventilerna tar vattnet enklaste vägen i 2rörsystem" Förenklat" 1a elementet närmaste elementet till pumpen ex 50% nästa 25% 15% 10%av flödet och elementet längst bort kanske inget..därav stryper man närmaste som har 50% flöde och tvingar vattnet att cirkulera i sista elementet längst bort..

Danfoss ventiler är enklare att justera, de behöver du inget specialverktyg till.
Termostater behöver du inga eftersom du använder dig av värmepump, då höjer/sänker du tempen på värmepumpen. Börja bytet högst upp i huset så undviker du onödigt slabbande med vatten.

Satlover skrev:
När man öppnar returventilerna tar vattnet enklaste vägen i 2rörsystem" Förenklat" 1a elementet närmaste elementet till pumpen ex 50% nästa 25% 15% 10%av flödet och elementet längst bort kanske inget..därav stryper man närmaste som har 50% flöde och tvingar vattnet att cirkulera i sista elementet längst bort..
Nja, det låter nästan som en 1-rörsinjustering i mina öron.

Jag ska just sätta in en vedkamin i vardagsrummet (som är öppet mot köket). Så nog behöver jag väl termostater i dessa rum i alla fall?

gbgustaf skrev:
Jag ska just sätta in en vedkamin i vardagsrummet (som är öppet mot köket). Så nog behöver jag väl termostater i dessa rum i alla fall?
Ja, det är lämpligt att ha termostater i rum som ibland får tillskottsvärme från andra värmekällor ellr i grunden är varma pga av planlösning el. dyl.

Nu har jag skruvat och kollat lite till. Det verkar som att det är termostaterna som krånglar. Vissa har fastnat i mer eller mindre stängt läge. Ventilerna är nog OK, förutom att packningarna läcker lite. Lyckades i alla fall få ventilen tät i dotterns rum genom att dra åt packboxen riktigt hårt, så där kan jag nu köra utan termostat = varmt och skönt.

Det känns lika bra att byta alltihop. Nu behöver jag bara köpa hem nya radiatorventiler, lin och pasta till gängorna och termostater till de radiatorer som sitter i utrymmen som kaminen värmer upp. Har jag valt rätt grejer här? Behöver jag något mer? (Bilden längst ner visar mått på gängorna på befintlig ventil)

Ventil med gänga R15:
http://www.evbutiken.se/vvs/9-radiator-reglerarmatur/danfoss/ra-n-rak-utan-kopplingsdetaljer-danfoss

Termostat:
http://www.evbutiken.se/vvs/9-radiator-reglerarmatur/danfoss/danfoss-ra-2990-termostatdel-7-28

rör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På den bild du visar så ser det ut som att rör ändan (från radiatorn) är konisk ?

Då ska du inte använda lin i gängorna, möjligen sätter du lite pasta på anliggningsytan för konan.

Röret under ventilen ser inte ut att vara konad. Där använder du lin o pasta.

gbgustaf skrev:
Nu har jag skruvat och kollat lite till. Det verkar som att det är termostaterna som krånglar. Vissa har fastnat i mer eller mindre stängt läge. Ventilerna är nog OK, förutom att packningarna läcker lite. Lyckades i alla fall få ventilen tät i dotterns rum genom att dra åt packboxen riktigt hårt, så där kan jag nu köra utan termostat = varmt och skönt.

Det känns lika bra att byta alltihop. Nu behöver jag bara köpa hem nya radiatorventiler, lin och pasta till gängorna och termostater till de radiatorer som sitter i utrymmen som kaminen värmer upp. Har jag valt rätt grejer här? Behöver jag något mer? (Bilden längst ner visar mått på gängorna på befintlig ventil)

Ventil med gänga R15:
[länk]

Termostat:
[länk]

[bild]
Det där kommer bli bra. Inget mer behövs. Endast lin och pasta på gängorna på röret, koniska delen med löpande muttern kan du kleta in med lite pasta.

Det ser ut att vara 3/8" dvs R10 rördimension, har du mätt diametern på anslutande rör? Annars kan jag bara hålla med tidigare inlägg.

Aha, jag skulle ha gängat bort ventilen och mätt gängan på röret under ventilen? Ojoj, vilken nybörjare jag är. Nu har jag ju skruvat ihop och fyllt upp med vatten igen, men ytterdiametern på själva röret är 17 mm, så då är det R10 väl?

Redigerat:
Jamen, tror du verkligen att det behövs ny ventil??

Känns som att det räcker med ny packbox och ny termostat?
Under förutsättning att du har kollat att ventilkäglan är lös och fungerar.... :confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.