Hej, hoppas på hjälp!
Våra element i källaren är iskalla, men elementen på övervåningen är varma.
Från vår värmepump så skickas varmt vatten ut i två slingor, en till radiatorerna i källaren och en till radiatorerna på övervåningen. I bifogad bild syns de till övervåningen som [1], och om man känner på de rören så är de varma. Till radiatorerna i källaren så går vattnet i [2], och även där är det varmt, givetvis, då den är i förbindelse med [1]. Men om jag känner på radiatorerna[3] så är de iskalla. Detsamma gäller de övriga 3 elementen i källaren. Jag har luftar alla elementen och tagit bort termostaten och motionerat ventilerna. Har dessutom tömt och sköljt ur två av elementen men problemet kvarstår. Är det någon som har en idé? Är något rör igensatt i golvet?
Tacksam för tips!
Våra element i källaren är iskalla, men elementen på övervåningen är varma.
Från vår värmepump så skickas varmt vatten ut i två slingor, en till radiatorerna i källaren och en till radiatorerna på övervåningen. I bifogad bild syns de till övervåningen som [1], och om man känner på de rören så är de varma. Till radiatorerna i källaren så går vattnet i [2], och även där är det varmt, givetvis, då den är i förbindelse med [1]. Men om jag känner på radiatorerna[3] så är de iskalla. Detsamma gäller de övriga 3 elementen i källaren. Jag har luftar alla elementen och tagit bort termostaten och motionerat ventilerna. Har dessutom tömt och sköljt ur två av elementen men problemet kvarstår. Är det någon som har en idé? Är något rör igensatt i golvet?
Tacksam för tips!
Det finns ingen ytterligare ventil bortsett från de på radiatorerna, och de är helt öppna.Andreas La Motte skrev:
Jag bifogar fler bilder som visar temperaturskillnader.
Hoppas någon kommer på något, för jag går nu bet.
Ok, tyckte det såg ut som små ballofixer på de rören som går ner i golvet. Men du kanske kan prova att öka på cirkulationspumpen och se om det blir någon skillnad.
Annars skulle jag koppla ur källarslingan i båda ändar och spola ur med vattenslang.
Annars skulle jag koppla ur källarslingan i båda ändar och spola ur med vattenslang.
Mera flödesätt fart på pumpen till max, stäng alla element uppe, har du tur så åker en del luft ut, normalt så kommer rören från taket ner till elementen i en källare och där kan det bli luft som stoppar, flödet tar vägen till övre våningen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Golvvärme vs Luft/luft vs Radiatorer i källaren
Värme allmänt -
Radiatorer i källaren kalla
Värme allmänt -
Vilken storlek på radiatorerna i källaren?
Värme allmänt -
Ändra rör till radiatorerna från fjärrvärmen i källaren, går det att göra såhär?
Värme allmänt -
Hjälp att välja rätt Lenhovda nostalgi radiatorer till källaren
Värme allmänt
![Inomhusbild med rör till övervåningen [1], rör för källaren [2] och iskall radiator [3].](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/457/457269-1512c469331260e07de7bc104a7b91ab.jpg)