Byggahus.se

Kalla element - så åtgärdar du

1. A
    Anonym
    Trodde det var löst därför la jag inte mer energi i ämnet.. Har problem med ett element själv varav värmekameran som dem använde i reportaget. Relevant men ändå inte..

Hoppas det gick bra för dem tillslut då!

2. Rafael Ospino
    Medlem · Stockholm · 65 inlägg

Rafael Ospino

Medlem
    Jaså, var det så det gick till, Marlen...
    Nå, hoppas att de som ser videon läser kommentarerna också! Läckande värmesystem är lömska!

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Skåne · 56 inlägg

Bengt Henrik

Medlem
    Tyvärr blev man besviken på videon. Han berättar i princip inget om hur man åtgärdar kalla element men det kanske beror på att om fler kan fixa sina element försvinner en del av hans jobb

4. T
    Medlem · Skåne · 2 636 inlägg

tompaah7503

Medlem
    Tyckte nog videon var väldigt trevlig och på en lagom nivå. Skön kille.
    Ser fram emot fler filmer från byggahus.

5. M
    Medlem · Västra Götalands · 8 893 inlägg

-MH-

Medlem
    Tömma flera hundra liter?? Snarare 5-15 liter, om det var ett enplans med källare (vilket det lilla kärlet tyder på). Det räcker att du tömmer det vattnet som ryms i expansionskärlet för att trycket skall komma ner till några få tiondels bar.

6. hsd
    Medlem · Kalmar · 3 790 inlägg

hsd

Medlem
    Jag har bara läst texten och tycker att det är en bra grundläggande kunskap för de flesta husägarna. :D

7. Blommar
    Medlem · 13 inlägg

Blommar

Medlem
    Började med ett element på åvanvåningen. Docl utan pys av luft. Alla element är låsta. Med det menar jag att termostaten är borttagen och ersatt av en plastkoppling som slirar när jag vrider på den. Så gott som alla element är kalla men några är ljumna. Kan jag göra något med dem utan termostat(fast termostat)?

8. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 282 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Termostaten stryper flödet i elementet när temperaturen som är inställd är uppnådd.

Temperaturen på vattnet i elementet beror oftast på hur kallt det är ute.

Kolla att det är cirkulation i systemet och ingen luft. Funkar pumpen?

Sedan kan det vara själva ventilen innanför termostaten som hängt sig och stannat i fel läge under sommaren.

Termostaten i sig går sällan sönder helt men funktionen försämras stegvis och de bör bytas ungefär vart 25:e år.

9. V
    Medlem · 473 inlägg

Villa1949

Medlem
    Tack för bra video. Fungerade bra här
    Hemma och fick bra värme på övervåning igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.