A
Trodde det var löst därför la jag inte mer energi i ämnet.. Har problem med ett element själv varav värmekameran som dem använde i reportaget. Relevant men ändå inte..

Hoppas det gick bra för dem tillslut då!

Rafael Ospino
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det var så att vi bokade in att göra en film i det här huset när det faktiskt fanns kalla element. Det blev dock för kallt i huset för att vänta med åtgärd tills att filmen skulle spelas in. Därför fick Håkan på kort tid framkalla ett felaktigt tryck i vattensystemet för att ha något att visa på film.
Jaså, var det så det gick till, Marlen...
Nå, hoppas att de som ser videon läser kommentarerna också! Läckande värmesystem är lömska!

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Tyvärr blev man besviken på videon. Han berättar i princip inget om hur man åtgärdar kalla element men det kanske beror på att om fler kan fixa sina element försvinner en del av hans jobb

Tyckte nog videon var väldigt trevlig och på en lagom nivå. Skön kille.
Ser fram emot fler filmer från byggahus.

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Tömma flera hundra liter?? Snarare 5-15 liter, om det var ett enplans med källare (vilket det lilla kärlet tyder på). Det räcker att du tömmer det vattnet som ryms i expansionskärlet för att trycket skall komma ner till några få tiondels bar.

• Gilla
Ackmyren och 2 till
  • Laddar…
hsd
Jag har bara läst texten och tycker att det är en bra grundläggande kunskap för de flesta husägarna. :D

• Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
Började med ett element på åvanvåningen. Docl utan pys av luft. Alla element är låsta. Med det menar jag att termostaten är borttagen och ersatt av en plastkoppling som slirar när jag vrider på den. Så gott som alla element är kalla men några är ljumna. Kan jag göra något med dem utan termostat(fast termostat)?

Åsa Lund
Termostaten stryper flödet i elementet när temperaturen som är inställd är uppnådd.

Temperaturen på vattnet i elementet beror oftast på hur kallt det är ute.

Kolla att det är cirkulation i systemet och ingen luft. Funkar pumpen?

Sedan kan det vara själva ventilen innanför termostaten som hängt sig och stannat i fel läge under sommaren.

Termostaten i sig går sällan sönder helt men funktionen försämras stegvis och de bör bytas ungefär vart 25:e år.

Tack för bra video. Fungerade bra här
Hemma och fick bra värme på övervåning igen.

• Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.