Jag har noll koll på vad som är fel, elementet i köket är kallt så jag försökte lufta men tycks inte göra nån ändring. Kollade på detta och ser ut som att trycket är nere på 0, har googlat och fattat det som att det ska vara kring 1 bar? Eller? Vad ska jag göra?

• Expansionskärl med tryckmätare visar nära 0 bar; kopparrör och isolering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer med rött tryck vid 0 bar, monterad på ett rör med ventiler, märkt "FLEXCON", i ett kök med problem med kalla element.
    Skapa konto
M micmac82 skrev:
Jag har noll koll på vad som är fel, elementet i köket är kallt så jag försökte lufta men tycks inte göra nån ändring. Kollade på detta och ser ut som att trycket är nere på 0, har googlat och fattat det som att det ska vara kring 1 bar? Eller? Vad ska jag göra?
Om den visar trycket i radiatorsystemet så bör den ligga på runt 1 bar.
Bör finnas en påfyllningsventil för vatten på samma rörsystem.

Har du inget tryck så finns väl risken att det är en del luft i systemet så kan ju fylla lite extra och sen lufta alla element tills det bara kommer vatten.
Håll bara koll på trycket under tiden så det inte går under 1 bar.

Men vilken är påfyllningsventilen? Och vad gör jag först? Ska jag lufta alla element och sen höja eller tvärtom?

Ja, trycket är för lågt.
Hur högt tryck det bör vara beror på höjdskillnaden mellan manometern och högsta punkten på värmesystemet.

Men 1 bar funkar.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Detta bör vara påfyllningsventilen,
Ventil och mätare för vattentryck i ett system, med ventil markerad i grönt.
Skapa konto

Fyll systemet till öppningstrycket på säkerhetsventilen, därefter lufta radiatorerna.

Om du fyller upp till 1 bar och trycket försvinner igen så är troligen gummibälgen i expansionskärlet trasig. Det kan du prova genom att trycka in piggen i luftningsventilen som sitter i expansionskärlets undersida. Pyser det bara ut lite luft så är gummibälgen hel. Kommer det ut vatten så är den trasig.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.