Varning för långt inlägg, men orkar någon läsa igenom och komma med förslag får jag två väldigt glada småbarn. Och en glad fru.

Har hållt på med detta nu i 16-20h under loppet av 2 veckor och jag ställer till det mer bara. Ska imorgon försöka få hit en rörmokare, men om någon kan peka mig i rätt håll innan dess skulle det uppskattas så att övriga familjen inte behöver bo i en igloo med minus 12 ute tills dess.

Hus byggt 2006. Fjärrvärme, golvvärme ner, element övervåning.
Har haft bekymmer med ljumna element i sovrum 1 och 2 samt badrum 1 länge. Har gjort allt det vanliga, luftat, kollat ventilationspiggar och även bytt termostater till elementet.

2 rör system där slinga 1 matar sovrum 1 och badrum 1, slunga 2 sovrum 2 och allrum, slinga 3 sovrum 3 och 4 samt badrum.

I mina försök att lösa detta har jag gjort "allt" med hjälp av rörmokarvän (som dock inte sysslar med denna typ av rörmokeri i vanliga fall.) Bla har vi provat stänga varma element på fungerande element, öppna och stänga returventiler på elementet, stänga returventil på slingan med varm inmatning, har tom ändrat kv värden.

Pumpen i fjärrvärmen är en grundfoss, snurrar åt rätt håll.

Nu har jag försökt återställa så gott jag kunnat, men efter att ha återställt kv värden, lämnat returventilerna på ca 50% öppet bredvid, öppnat returventiler på alla element till max så är jag i ett läge där:

Slinga 3 får all värme
Returen på slinga 3 är rejält varm
Slinga 2 vid kopplingen för kv värden.är iskall, returen påtagligt varm något mindre än slinga 3
Slinga 1 är iskall, returen varm som slinga 2.

Det jag kallar för slinga 1 är rörparet längs till höger.

Snälla, någon, var är felet? Jag lovar dyrt och heligt vid alla rörmokares gudar att ringa hit någon det första jag gör imorgon, men tills dess, kan jag göra något för att få värme till övriga sovrummet? Jag har sänkt på termostaterna till slinga 3 utan skillnad på dom kalla nu i slutändan.

🙏

• Närbild på rörsystem vid radiator, med metallventiler och två vertikala rör anslutna, en vit trasa placerad vid basen på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en väggöppning med flera koblingsrör och ventiler, del av ett hemvärmesystem, med rören åt olika håll monterade bakom en brun vägg.
    Skapa konto
  • Närbild av en komplicerad fjärrvärmecentral med flera rör, ventiler och mätare, inklusive en Grundfos pump och tryckmätare.
    Skapa konto
  • Rörsystem i ett hus inkluderande koppar- och plastledningar, ventiler och en cirkulationspump för golvvärme och värmeelement.
    Skapa konto
  • Planritning för övervåning inklusive olika vattenelement markerade med kopplingsdetaljer och specifikationer för värmesystem.
    Skapa konto
Har du öppnat dessa? Lite osäker men det kan vara smutsfilter som sitter där om än konstigt med tre per slinga. Man måste stänga av pumpen och stänga ventilerna annars så rinner allt vatten ut. Närbild av rörkopplingar med två filter som är omringade av gröna cirklar.
Skapa konto

Bakom blecket finna det mässingskopp med plats för liten hylsa. Beter sig som returventil i utseende.

Är för tillfället uppskruvade halvvägs på samtliga 3. Går inte få loss ut helt vad jag märkt..

Så vad händer om du stänger av slinga tre och två. Kommer ett värme till slinga 1 då?

Kollat smutsfiltret i fjärrvärmecentral?

Ursäkta, vad står vredet på reglercentralen, på min eller 25 C . Ser ut som en vit markering på vedet. Vad är det för namn på reglermotorn, den svarta lite till höger mellan central och pump.

A atomlab skrev:
Så vad händer om du stänger av slinga tre och två. Kommer ett värme till slinga 1 då?
Gjorde detta som ett sista försök för en kvart sen. Stängde av vid Kv ventilerna.

Nej, slinga 1 är fortfarande kall.

Jag fattar inte hur det är möjligt.

J jonaserik skrev:
Ursäkta, vad står vredet på reglercentralen, på min eller 25 C . Ser ut som en vit markering på vedet. Vad är det för namn på reglermotorn, den svarta lite till höger mellan central och pump.
Står på 24 grader. Står Siemens på sidan!

• Bild på ett Siemens-styrenhet med rör och kablage, visar temperaturinställning och manometer vid en expansionskärl.
    Skapa konto
V Vector skrev:
Kollat smutsfiltret i fjärrvärmecentral?
Det har jag faktiskt inte gjort. Värt att stänga av allt och skruva loss den? Om det kan förklara det här beteendet tvekar jag inte en sekund

Noibie Noibie skrev:
Gjorde detta som ett sista försök för en kvart sen. Stängde av vid Kv ventilerna.

Nej, slinga 1 är fortfarande kall.

Jag fattar inte hur det är möjligt.
Och även öppnat strypventilen som sitter på själva radiatorn med? Hur ser fördelaren ut där dessa tre rör kommer från?

A atomlab skrev:
Och även öppnat strypventilen som sitter på själva radiatorn med? Hur ser fördelaren ut där dessa tre rör kommer från?
Hmm, få se om. Jag förstår din fråga.

Från fjärrvärmen går bla 3 rör ner i backen. Här är allt varmt.
Därefter i tvättstugan finns det 3 paren med kv ventiler.

Strypventilerna på samtliga element är max öppnade.

• Rörsystem och ventiler kopplade till fjärrvärme med tre nedåtgående rör och en blå cirkulering markerad på en specifik koppling.
    Skapa konto
Vad för fart på pumparna, 1 , 2, eller 3. 3 är maxfart.

EDIT Med FJV så finns det hur mycket värme som helst, rören ut ska kunna vara stekheta.

• Gilla
Bommen99
  • Laddar…
Rättning på mig själv:

Stryper jag slinga 2 och 3 blir slinga 1 varmt. Trodde det skulle gå fortare.

Tänker jag rätt nu:
Med korrekt Kv värden på ventilen (som står på ritningen, inlägg 1) så halverar allt och värmen går i praktiken enbart till slinga 3.
Har jag fuckat upp returventilerna alltså? Istället för att justera på varje element bör jag ju kunna justera på returrören vid kv ventilen.

Men hur ska jag ställa in returventilen? Den går ca 5 varv mellan helt öppet och stängt. Hur vet jag vad som är lagom stängt? För uppenbarligen helt öppet snor den allt vatten i slinga 3.

Har jag beskrivit det rätt?

J jonaserik skrev:
Vad för fart på pumparna, 1 , 2, eller 3. 3 är maxfart.
3. Tagit bort sidoskruven och kollat att det snurrar åt rätt håll också. Har privat med 2 också, ingen skillnad.

Apropå att rören bör vara stekheta:
Jag har övervägt om pumpen jobbar på för dåligt. Men vet inte hur jag ska ta kunna ta reda på det utan att köpa en ny.

Rörwn vid fjärrvärmen är ju stekheta ner I backen. Sen i fördelningen i tvättstugan händer något där slinga 3 snor allt vid rätt inställd kv och fullt öppna returventiler.

1-rörs ser det ut som, hur varma är rören vid varje elementvid golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.