Hej,

Vi har nyligen flyttat in i en lägenhet i en brf och upptäckt att handdukstorken inte blir varm (endast sval/ljummen) trots att termostaten (MMA) står på högsta värme. Det vänstra röret upp till torken är varmt (men inte det högra röret och inte själva torken). Jag har läst andra liknande trådar här på forumet och har testat följande:

- Jag har luftat handdukstorken och det kommer ingen luft, endast ljummet vatten.

- Jag har tagit av termostaten och "motionerat" den lilla piggen. Den sitter inte fast utan om jag trycker på den så glider den in och kommer ut igen när jag släpper.

- Jag har stängt av alla andra element i lägenheten för att skapa tryck på handdukstorken.

Men inget hjälper, sjukt frustrerande. Nån som vet vad jag kan göra? Se bilder nedan.

Tacksam för all hjälp!
CJ

• Kromad handdukstork med MMA-termostat som inte värms ordentligt i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en demonterad termostat från en handdukstork som visas för att identifiera värme problem.
    Skapa konto
  • Handdukstork med MMA termostat som inte blir varm, vitt kakel i bakgrunden.
    Skapa konto
W
Skruva ur strypningen på returen (den övre av de två på bild nr2) maximalt med en insexnyckel.

Tack för svar. Har kollat igenom informationen på länken men är tyvärr rätt dålig på sånt här så jag förstår inte helt vad jag ska göra. Om nån har en aning vore jag tacksam för hjälp.

W
Skruva ur strypningen på returen (den övre av de två på bild nr2) maximalt med en insexnyckel.

Edit: Såg ditt svar nu

Krilleman
Termostatventilen kan ju även den vara strypt. Då blir det kinkigare då detta kräver specialverktyg för att bekräfta.

Sitter handdukstorken på radiatorsystemet eller varmvattencirkulation?

Krilleman Krilleman skrev:
Sitter handdukstorken på radiatorsystemet eller varmvattencirkulation?
Hmm det vet jag inte, finns det nåt sätt att ta reda på det?

W
Om du kan följa rören i badrummet och se om de är kopplade på samma ledning som vv är väl enklast. Annars kan du lufta ur i en kopp och om vattnet tydligt luktar unket värmesystem så har du svaret även där. Annars fråga styrelsen.

Det hjälper dig inte att få värme dock så strunta i det för tillfället och testa öppna returen fullt.

Testade att öppna returen fullt (den övre av de två på bilden) men det hjälpte inte.. Blev nog aningen varmare men fortfarande typ ljummet+. Några andra idéer? Tack!

W
Är det vänstra röret ordentligt varmt? Vars börjar värmen avta?

Vad händer om du samtidigt tar bort termostaten "så hela slingan i handdukstorken är utan begränsningar" ?

Vad menar du med att du motionerat piggen? Du ska aldrig någonsin dra i piggen. Knacka på den med handtaget på en skruvmejsel. Prova det i några minuter och se om den ploppar ut mer.

• Gilla
Thomas82
  • Laddar…
T
Vet du säkert redan men. Om det sitter på radiatorslingan, blir handdukstorken inte varmare än övriga radiatorer om dom är på max. Tex om man bor i hyreslägenhet så brukar dom hålla så låg temp det bara går och då är det inte säkert att det blir så varmt.

• Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
MMA - RFA 38.

Kvällsläsning finnes här:

[länk]
Nja...… jag ser två rör....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.