Ska sätta in en dörr i garaget och byta dörr i förrådet. Men vet inte riktigt vad som behövs. Bet bästa är ju en vanlig ytterdörr, men vill inte betala så mycket. Så jag har kollat på friggebodsdörr (10 grader) och funderar på om det skulle räcka.

Förrådet är ett isolerat kallförråd med en för nuvarande ihålig dörr. Här tänkte jag inte ha nån värme alls, men kanske vill ha element för att hålla frostfritt senare.

Garaget är isolerat utom golvet som bara är asfalt, dessutom endast 70mm isolering väggar. Här har jag tänkt att hålla frostfritt men inte mer.

Tycker ju det borde räcka gott med friggebodsdörrar eller vad tror ni?

Om du vill ha vanliga dörrar kanske du kan kolla på blocket efter ett par fina begagnade till ett bra pris.

Annars tror jag byggmax har en för 2000kr

Friggebodsdörrar duger gott anser jag!

Hade sådan på vårt första hus där vi bodde 24 år och "födde upp" två barn.
Ingen klagade. Inte på dörren i alla fall.

Men billigare dörrar har inte en heltäckande plåt under träpanelen,
och är alltså inte lika formstabila som dyra villadörrar.
Så det är bra om de sitter lite regnskyddat.

Sån här ungefär tycker alltså jag duger bra:
http://www.byggmax.se/dorrar/forrads-och-friggebodsdorrar/friggeboddorr-obehandlat-p117018
979 kr

Micro skrev:
Om du vill ha vanliga dörrar kanske du kan kolla på blocket efter ett par fina begagnade till ett bra pris.
Har också funderat på det, men svårt att hitta i närheten plus att de då behöver kapas på höjden och blir onödigt breda.

KnockOnWood skrev:
Friggebodsdörrar duger gott anser jag!

Hade sådan på vårt första hus där vi bodde 24 år och "födde upp" två barn.
Ingen klagade. Inte på dörren i alla fall.

Men billigare dörrar har inte en heltäckande plåt under träpanelen,
och är alltså inte lika formstabila som dyra villadörrar.
Så det är bra om de sitter lite regnskyddat.

Sån här ungefär tycker alltså jag duger bra:
[länk]
979 kr
Det låter ju bra isåfall. Den ena kommer sitta under tak så den får knappt varesig sol eller regn på sig. Den andra hamnar mer utsatt mot regn med får ingen sol på sig dock.

Se till att få med tätningslist bara

Vilket mått ska dörren ha?
Byggmax friggebodsdörr är endast M8x18,5

Är inte helt hundra på måtten men 2m höjd går inte in. Däremot hittade har M8x19 på bauhaus som dessutom var utan fönster. Det ska gå in iallafall och ändå få några cm över på höjden åtminstone.

Ja 18,5 eller 19 i höjd spelar nog ingen större roll.
Det är ju karmyttermått,
så i båda slår en välväxt viking skallen om man inte böjer lite på nacken :)

Nä båda är ju för låga för mig som är 190, men i den högre för man ducka lite mindre iallafall :)
Men framförallt så fanns ju bara med fönster på byggmax vilket jag inte vill ha. Samtidigt som den på Bauhaus passade bättre då det bara var vertikala spår i dörren, precis som i mina husdörrar som kommer vara 3m bort från garagedörren.

Men då får det nog bli en sån till garaget så fort man har vägarna förbi bauhaus, och en till förrådet nästa år när panelen byts eftersom den ska flyttas en bit.

Tack för snabba och bra svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.