19 952 läst ·
22 svar
20k läst
22 svar
Kalkylprogram för lösvirke
Sida 1 av 2
Hej
Jag ska bygga ett lösvirkeshus och har börjat sätta ihop en kalkyl i excel för att se vad kostnaderna blir och hur mycket material man kommer behöva...
tanken är att man skriver in hur stort huset är med ex antal mått och sedan så hämtar kalkylen all information och sedan vet man hur många reglar etc man ska köpa...
Det MÅSTE finnas ngn som har gjort dethär innan mig och det är ett STORT arbete... vart kan jag hitta en sådan kalkyl eller ett sådant program...? Jag kan tänka mig att hantverkare borde ha ngt typ av offereringsprogram där dom kan mata in dessa uppgifter!
Hjääälp mig, snälla
Mvh
Andreas Brännström
Jag ska bygga ett lösvirkeshus och har börjat sätta ihop en kalkyl i excel för att se vad kostnaderna blir och hur mycket material man kommer behöva...
tanken är att man skriver in hur stort huset är med ex antal mått och sedan så hämtar kalkylen all information och sedan vet man hur många reglar etc man ska köpa...
Det MÅSTE finnas ngn som har gjort dethär innan mig och det är ett STORT arbete... vart kan jag hitta en sådan kalkyl eller ett sådant program...? Jag kan tänka mig att hantverkare borde ha ngt typ av offereringsprogram där dom kan mata in dessa uppgifter!
Hjääälp mig, snälla
Mvh
Andreas Brännström
Ja eller hur???
Nä jag har inte krånglat till det så mycket men jag vill lova att det är ett duktigt jobb i vilket fall som helst! Man vill ju ha ut vad väggen kommer kosta, vad den består av, om man har 13 meter vägg... hur många meter virke, ångspärr, gips, issolering etc, etc ska man ha.. sen har vi reglat golv, innerväggar, tak, och allt vad det nu innebär!
Hur som haver måste det finnas ett program alt ngn annan som satt ihop en såda kalkyl!
Hur som haver måste det finnas ett program alt ngn annan som satt ihop en såda kalkyl!
Har du en ritning över huset borde det väl gå ganska snabbt att räkna ut?
Borde väl nästan ta längre tid att speca alla inmatningsmöjligheter för olika typer av rum, än att ta fram pennan
Spill kommer du nog inte komma ifrån hur som tyvärr.
Likaså med missar i beräkningen.
Borde väl nästan ta längre tid att speca alla inmatningsmöjligheter för olika typer av rum, än att ta fram pennan
Spill kommer du nog inte komma ifrån hur som tyvärr.
Likaså med missar i beräkningen.
Ja, du ser vilket jobb vi kalkylatorer gör. Underskatta oss inte! Tyvär är det så att det inte finns någon standardkalkyl för det du efterlyser. Själv har jag en egen kalkylmall, som jag gjort, men den tänker jag inte dela med mig. Man måste ända mäta, mäta och mäta för att sedan lägga in resultatet i programmet. Så det är bara att jobba på. En vila mäter man upp på 4-5 timmar, så det är väl inget att snacka om.
Wikells sektionsfakta är DYR bok men den är mkt användbar.
Fungerar som en grov snabbkalkyl och ger en bra uppskattning avs. pris ganska snabbt.
Vill du ha en materialspec. är det nog bara att sätta sig ner och tänka och åter igen tänka igenom varje moment.
Fungerar som en grov snabbkalkyl och ger en bra uppskattning avs. pris ganska snabbt.
Vill du ha en materialspec. är det nog bara att sätta sig ner och tänka och åter igen tänka igenom varje moment.
Ja de skulle va kul å veta vad de e för kul grejjer
Det går ju när man har ritat upp huset i cad å sen importerar all data till kalkylprogrammet. I skolan laborerade vi lite med olika program från Consultec men fick aldrig möjligheten att köra hela racet.. Men de lär ju kosta
Det går ju när man har ritat upp huset i cad å sen importerar all data till kalkylprogrammet. I skolan laborerade vi lite med olika program från Consultec men fick aldrig möjligheten att köra hela racet.. Men de lär ju kosta
Medlem
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Men.. Du lämnar ju bara ritningen till din lokale trävaruhandlare så räknar han åt dej!
Jag bygger lösvirke och har ritat och räknat ut allt själv.
Jag har gjort en del kalkyler i Excel för materialberäkningar.
Sen har jag använt dessa beräkningar för att begära in offerter.
Jag har försökt få offerter från olika brädgårdar och byggfirmor men det verkar kört. Det närmsta jag har kommit är att man får en slutsumma, ingen vill ge bort kalkylen dem gör (om dem gör någon riktigt, de använder kanske bara schablonpriser).
Jag köpte det mesta till stommen från Beijer.
Efter jämförelese mellan Beijer och Byggmax landade Beijer 10kr under och då ingick hemleverans vilket det inte gjorde på Byggmax. Totalsumman blev på ca 70tkr för stommen (65kvm)
Till stomme räknar jag bjälklag, stående reglar, liggande reglar, bärläkt, ströläkt, gles, isolering, panel, råspont, takpapp, takmasonit, dock ej dörrar och fönster.
(Har inga takstolar).
Säg till om du vill ha lite excelblad att utgå ifrån, det kräver att man är lite hemma på Excel men det är inte svårt om man kan +-*/.
/Elias
Jag har gjort en del kalkyler i Excel för materialberäkningar.
Sen har jag använt dessa beräkningar för att begära in offerter.
Jag har försökt få offerter från olika brädgårdar och byggfirmor men det verkar kört. Det närmsta jag har kommit är att man får en slutsumma, ingen vill ge bort kalkylen dem gör (om dem gör någon riktigt, de använder kanske bara schablonpriser).
Jag köpte det mesta till stommen från Beijer.
Efter jämförelese mellan Beijer och Byggmax landade Beijer 10kr under och då ingick hemleverans vilket det inte gjorde på Byggmax. Totalsumman blev på ca 70tkr för stommen (65kvm)
Till stomme räknar jag bjälklag, stående reglar, liggande reglar, bärläkt, ströläkt, gles, isolering, panel, råspont, takpapp, takmasonit, dock ej dörrar och fönster.
(Har inga takstolar).
Säg till om du vill ha lite excelblad att utgå ifrån, det kräver att man är lite hemma på Excel men det är inte svårt om man kan +-*/.
/Elias