Hej vinhar bott i huset ett år nu. Och i alla rum på nedre våningen sitter fjärrpaneler som skall styra värmen i rummen enligt förra ägaren. Men dessa funkar inte alls, utan jag fick reglera värmen direkt på shunten, vilket kanske inte är det mest ekonomiska. Det resulterar att vissa dagar är det väldigt varmt i huset så man måste öppna upp ett fönster. Så min fråga är om det är möjligt att kalibrera dessa själv, eller om man bör ringa en rörmokare direkt. Bergvärme och vattenburen golvvärme hela nedreplan. Ovanvåningen har vatten radiatorer. Skickar med bild på shunt och paneler.
Det är ju så att med värmepump Ex. bergvärme vill man ha termostater på golvvärme så mycket som möjligt fullt öppen. Är det för varmt eller kallt så ska man försöka höja eller sänka värmen på vp. Man får bättre driftekonomi å man blir mindre beroende om termostater och/ eller ställdon inte fungerar eller går dönder. Självklart om du vill ha kallare i sovrum så kan ju ställa ner där med termostaten.
I sovrummen på övervåningen ligger temperaturen ganska konstant runt +20. På pumpens display är värmen nerdragen på 0. Där går det att reglera mellan 0 och +50. Men hur jag än drar i den så märker jag ingen skillnad?V Vector skrev:Det är ju så att med värmepump Ex. bergvärme vill man ha termostater på golvvärme så mycket som möjligt fullt öppen. Är det för varmt eller kallt så ska man försöka höja eller sänka värmen på vp. Man får bättre driftekonomi å man blir mindre beroende om termostater och/ eller ställdon inte fungerar eller går dönder. Självklart om du vill ha kallare i sovrum så kan ju ställa ner där med termostaten.
Du måste in i värmepumpen meny under iställningar och leta åt kurvlutningdär du ställer in vilken temratur det ska gå ut på värmesystemet vid minus 15 ute. Har du golvvärme i betong så skulle jag då dra ner den till typ 35/ 38°. Sen får man ju vänta å se vad temperaturen inne blir om man kan sänka ytterligare eller....
Golvvärmen är i trägolv. Men det känns som att jag får läsa på lite om inställningar på pumpen och bevandra mig lite mer där. Så dom panelerna som sitter en i varje rum har ingen större funktion då?V Vector skrev:Du måste in i värmepumpen meny under iställningar och leta åt kurvlutningdär du ställer in vilken temratur det ska gå ut på värmesystemet vid minus 15 ute. Har du golvvärme i betong så skulle jag då dra ner den till typ 35/ 38°. Sen får man ju vänta å se vad temperaturen inne blir om man kan sänka ytterligare eller....
Dom kan ha en funktion men det jag menar är att dom ska ha så liten inverkan på innetempraturen som möjligt. Det är pumpens inställningar som ska göra att du ska kunna ha dom panelerna på 28° å det bara är 21° inne. Ju lägre temp från vp du kör ut på golvet ju bättre driftekonomi får du. Du sitter ju inte å kör på 5 växel i bilen i 110 om du har en sjätte växel... för då drar bilen lite mer diesel.............
Klicka här för att svara