Hej

Är det någon som erfarenhet/synpunkt på vad som är bäst när man avslutar kakling av mosaik på vägg i kök?

På ena sidan köket kommer mosaiken bl.a. gå längst diskbänken och diskhon, dvs. på bakväggen samt på väggen som är längs diskbänkens kortsida ("sidoväggen"). Min undran nu är vad man avslutar med för mosaiken som sitter på sidoväggen som då kommer att sluta där diskbänken slutar. Vad är snyggast, bäst kvalité och mest praktiskt att avsluta med - en metallist eller fogmassa?

Jag har fått lite delade synpunkter av mina hantverkare men kontentan av han som ska sätta upp mosaiken är att det inte är någon skillnad i kvalité/hållbarhet mellan sätten och att, enligt honom åtminstone, metallist mer hör hemma i badrum och inte kök.

Vad tycker ni? Alla tips och råd uppskattas.

Mvh
Sophie

Jag hade själv inte velat ha någon metallist där. Har i och för sig kakel i vårt kök som ju är lite tjockare och vi avslutade bara med fog. Kan du inte testa med fog först och blir det inte bra så sätter du metallist i efterhand?

Snyggare med metall list enligt mitt tycke. Vi löste det hemma så här ImageUploadedByByggahus.se1409929039.004974.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Dom flesta lister ska fästas bakom kaklet med en vinkel

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Röstar på metallist. Finns ju vitlackade om man inte gillar metall-looken.

Paul-Staffanstorp
Jag brukar förespråka varken metallister eller fogmassor.

Metallister tycker jag också hör hemma mer i badrum men sen e allt en smaksak så man diskuterar alltid med kunden.
Fogmassa är något som blir väldigt fult efter en kort tid om den inte övermålas.

I nio fall av tio avslutar jag bara kakelsättningen med själva plattorna och sen målas kanten på plattorna i samma färg som väggen så det naturligt flyter ihop.

Många ggr sätter man inte ens plattor på kortväggarna idag om inte spis eller vask ligger väldigt nära så risk för stänk finns.
I annat fall blir det oftast snyggare att bara kakelsätta bakre väggen. ;)

Och ja...Mkemppainen...
Metallister kan man knappast sätta i efterhand då de ska sitta bakom plattorna. ;)

• Gilla
Trokadero
  • Laddar…
Jag har fog, men skulle nog hellre ha list. Tyckte bilden som nån la in såg väldigt bra ut.

Jag röstar tveklöst för en list i passande material, färg och form. Det finns massor att välja bland. Att avsluta med fogmassa eller liknande kräver lite handlag om det ska bli snyggt, misslyckas man ser det lätt slarvigt ut istället. Välj ut en snygg list och lägg lite extra energi på att få till gersågningen snyggt så kommer det att bli kanonsnyggt.
Bifogar en stulen bild på hur det kan se ut. 208959-kakellist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Mkemppainen skrev:
Snyggare med metall list enligt mitt tycke. Vi löste det hemma så här[bild]
Snyggt kakel, den varianten har jag aldrig sett innan!

Ytterligare ett alternativ, är att ha en trälist som matchar köksluckorna. Den kan vara fräst, eller en enklare variant, beroende på smak.

Bjarnhof skrev:
Jag röstar tveklöst för en list i passande material, färg och form. Det finns massor att välja bland. Att avsluta med fogmassa eller liknande kräver lite handlag om det ska bli snyggt, misslyckas man ser det lätt slarvigt ut istället. Välj ut en snygg list och lägg lite extra energi på att få till gersågningen snyggt så kommer det att bli kanonsnyggt.
Bifogar en stulen bild på hur det kan se ut.[bild]
I ditt exempel tycker jag inte alls det passar bra med den listen, tvärtom ser det riktigt fult ut. Hade valt en tunnare svart list istället där.

• Gilla
blomfluga
  • Laddar…
Tack för alla svar! Får ta mig en funderare på vad som passar bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.