Jag ska kakla vid min rostfria diskbänk. Diskbänken går upp en halv centimeter mot väggen (se bild). Ska jag sätta kaklet utanpå den rostfria kanten eller ovanför? Det känns naturligt att sätta kaklet utanpå, men min tvekan rör om det i så fall blir ett för tjockt lager kakelfix under plattorna.

• Rostfri diskbänkskant som sticker upp en halv centimeter mot en ojämn vägg, redo för kakling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar lämna 2-3 mm över den plana ytan i rörelsefog

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Man brukar lämna 2-3 mm över den plana ytan i rörelsefog
Ok, men då menar du att jag ändå sätter kaklet utanpå den rostfria kanten (med 2-3 mm avstånd från den plana ytan)?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Japp precis så

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Sätt inte kaklet utanpå utan ovanför. Sen lägger du en mjukfog mot kaklets undersida och den bockade kanten på plåten.

• Ledsen
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
F falkn skrev:
Sätt inte kaklet utanpå utan ovanför. Sen lägger du en mjukfog mot kaklets undersida och den bockade kanten på plåten.
Ok, du menar alternativ 2 (se nya bilder)?

• Vit sockellist mot en grå vägg över ett metallås mot en bänkskiva, märkt "alternativ 1".
    Skapa konto
  • Närbild på en köksbänk med en metallist som möter en vit kakelplatta och textetiketten "alternativ 2".
    Skapa konto
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Japp precis så
Ok, du menar alternativ 1 (se nya bilder)?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Alternativ 2. Men du ska lyfta plattan ytterligare någon mm så att bänkskivan kan röra sig.

Kanten är till för att gå upp bakom kaklet. Så alt 1 är rätt

• Gilla
Andreas_kalmar och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Alternativ 2. Men du ska lyfta plattan ytterligare någon mm så att bänkskivan kan röra sig.
Fufabian va fult dock

Ok, här finns uppenbarligen olika uppfattningar... Jag tar gärna input från fler innan jag bestämmer mig

Vissa diskbänkar har inte ”läppen” du har, då lägger man kaklet några mm ovan. Men som sagt så är din bänk utrustad med en vars syfte är att gå upp bakom kaklet, så att inget vatten kan leta sig in.

smart lösning, men jobbig då man skall byta bänk....

• Gilla
johanlund77
  • Laddar…
J johanlund77 skrev:
Ok, här finns uppenbarligen olika uppfattningar... Jag tar gärna input från fler innan jag bestämmer mig
Jag har nog rivit närmare 10 rostfria diskbänkar med en sån där kant, och alla har haft kakel över... Brukar aldrig vara fix mot plåten dock...

• Gilla
johanlund77 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har nog rivit närmare 10 rostfria diskbänkar med en sån där kant, och alla har haft kakel över... Brukar aldrig vara fix mot plåten dock...
Ok, så kaklet har legat rakt mot plåten? Som alt 1 utan mellanrum?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.