Vi rev väggskåpen i köket idag och jag blev lite fundersam över hur jag ska tänka med förarbete för kakling, innan vi sätter upp alla skåp... Aldrig kaklat tidigare, så jag frågar här och ser om jag kan få lite tips om vad jag bör göra för underarbete för detta jobb.

Jag bör först nämna att jag kommer kakla med vanlig fästmassa (vanligt "bruk" alltså, som smetas på med en sån där kam) avsett för gipsskivor. Jag tänkte förbereda med primer. Jag kommer alltså att kakla när köket är färdigbyggt och bänkskivan är på plats, som man ska göra.

Min fråga är vilket av dessa tre underarbeten jag bör göra innan jag fortsätter med köksbygget:
  1. Bara sätta igång med kakling direkt på väggen, som den ser ut (dvs fylla i håligheter med fästmassa)
  2. Spackla igen håligheterna först (byggpackel eller vanligt handspackel i så fall?
  3. Byta alla gipsskivor (vill ju verkligen HELST inte göra detta, men måste jag så måste jag)
Eller nån kanske har ett helt annat förslag?

Så här ser det ut. Jag har markerat var kaklet kommer hamna...
Kök utan väggskåp som visar gipsskivor redo för kakling, med röd markering för kaklingsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man kan se på bilden, så kommer kaklet hamna ovanför den fula kanten som idag är precis ovanför befintlig bänkskiva.

Här kommer några fler närbilder på de största håligheterna...
Skadad gipsskiva och träbänkskiva med rester av byggmaterial och små håligheter i nedre delen av väggen, inför kakling.
Skapa konto

Den fula kanten i botten, som kommer döljas av nya bänkskivan (kan nog ignoreras)

Skadad gipsvägg med rester av gammalt bruk och djupa håligheter inför förberedelse för kakling.
Skapa konto

Lite gammalt bruk och små håligheter frpn något som satt här tidigare

Gipsskivor med skador och håligheter i ett kök redo för renovering, med markerad område för framtida kakel.
Skapa konto

Hörnet på höger sida som har ganska djupa hål

Vägg i kök med borttagna skåp som visar ojämn yta, spår av gammalt bruk och håligheter, redo för kakling.
Skapa konto

Hörnet på vänster sida som också har ganska djupa hål

Spackla upp det värsta med fix nån dag innan.

Stefan N Stefan N skrev:
Spackla upp det värsta med fix nån dag innan.
"Fix" som i samma fästmassa som jag sedan sätta kaklet med? Eller räcker det med vanligt spackel? (Sorry, jag kan inte alla benämningar =)

• Gilla
idasofija
  • Laddar…
Ja, fix fästmassa. Inte vanligt bredspackel.

Stefan N Stefan N skrev:
Aha. Gött. Vilken lättnad! Det bränner in i gipshålen där utan probs då, eller?

Stefan N Stefan N skrev:
Aha. Gött. Vilken lättnad! Det bränner in i gipshålen där utan probs då, eller?
Behöver jag prima först, innan jag slänger på fixet för att "laga" hålen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.