Husägare
· Västra Götalands Län
· 117 inlägg
Vi rev väggskåpen i köket idag och jag blev lite fundersam över hur jag ska tänka med förarbete för kakling, innan vi sätter upp alla skåp... Aldrig kaklat tidigare, så jag frågar här och ser om jag kan få lite tips om vad jag bör göra för underarbete för detta jobb.
Jag bör först nämna att jag kommer kakla med vanlig fästmassa (vanligt "bruk" alltså, som smetas på med en sån där kam) avsett för gipsskivor. Jag tänkte förbereda med primer. Jag kommer alltså att kakla när köket är färdigbyggt och bänkskivan är på plats, som man ska göra.
Min fråga är vilket av dessa tre underarbeten jag bör göra innan jag fortsätter med köksbygget:
Så här ser det ut. Jag har markerat var kaklet kommer hamna...
Som man kan se på bilden, så kommer kaklet hamna ovanför den fula kanten som idag är precis ovanför befintlig bänkskiva.
Här kommer några fler närbilder på de största håligheterna...
Den fula kanten i botten, som kommer döljas av nya bänkskivan (kan nog ignoreras)
Lite gammalt bruk och små håligheter frpn något som satt här tidigare
Hörnet på höger sida som har ganska djupa hål
Hörnet på vänster sida som också har ganska djupa hål
Jag bör först nämna att jag kommer kakla med vanlig fästmassa (vanligt "bruk" alltså, som smetas på med en sån där kam) avsett för gipsskivor. Jag tänkte förbereda med primer. Jag kommer alltså att kakla när köket är färdigbyggt och bänkskivan är på plats, som man ska göra.
Min fråga är vilket av dessa tre underarbeten jag bör göra innan jag fortsätter med köksbygget:
- Bara sätta igång med kakling direkt på väggen, som den ser ut (dvs fylla i håligheter med fästmassa)
- Spackla igen håligheterna först (byggpackel eller vanligt handspackel i så fall?
- Byta alla gipsskivor (vill ju verkligen HELST inte göra detta, men måste jag så måste jag)
Så här ser det ut. Jag har markerat var kaklet kommer hamna...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som man kan se på bilden, så kommer kaklet hamna ovanför den fula kanten som idag är precis ovanför befintlig bänkskiva.
Här kommer några fler närbilder på de största håligheterna...
Logga in
Skapa konto
Den fula kanten i botten, som kommer döljas av nya bänkskivan (kan nog ignoreras)
Logga in
Skapa konto
Lite gammalt bruk och små håligheter frpn något som satt här tidigare
Logga in
Skapa konto
Hörnet på höger sida som har ganska djupa hål
Logga in