Tjena,

Har ett (tänker jag mig) väldigt enkelt kakeljobb framför mig, men är total novis så frågorna är ändå många:

Kök med diskbänk visar en vägg förberedd för kakling, med gamla kakelrester kvar. Verkyg och rengöringsredskap syns på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med borttagna kakelplattor där rester av gammalt kakellim syns, förbereds för kakling i ett köksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Kan jag gå på direkt med fix eller måste det spacklas först så allt blir slätt? Sitter som synes fast lite rester från tidigare kakling som jag nog kan knacka bort, men vis från tidigare duster med denna vägg så blir det lätt små kratrar i materialet så fort man tittar på det, så undviker helt mer knackande än endast nödvändigt.

2.Hur gör jag i hörnet? Är det fogmassa som gäller där, samma som mellan plattorna?

3. Plattorna som satt i hörnet var kapade, så att det blev hela plattor i båda ändar (ut mot spis och ut mot rummet). Har nån idé om att det kanske blir snyggare att göra tvärt om: finns det några argument rent uppsättningstekniskt för/emot?

Kök med kaklade väggar, spis, diskbänk och överskåp. Diskussion om kakling och fogning, särskilt i hörn, med frågor om underarbete och plattplacering.

4. Tidigare uppsättning hade kört med alternativ 1 nedan vad gäller plattornas placering i hörnet, men det var väldigt mkt fog i skarven och såg inte speciellt fint ut. Bör jag köra på samma? Beror det på om man kör med kapade eller hela plattor?
Tre olika sätt att placera kakelplattor i ett hörn visas: 1) överlappat, 2) jämnt möte, 3) snett möte. Numrerade diagram av varje metod.
Många frågor, tacksam för alla svar!

Det tidigare kaklet ser rätt gjort ut, hörn brukar få stryka på foten när det kommer till delade plattor. Jag hade gjort precis samma. I innerhörnet bör du använda mjukfog i stället eller en speciell list. Jag föredrar mjukfog. Välj ett märke av fog som har matchande nyans på mjukfog.

Du behöver inte lägga för stor vikt på att väggen ska vara slät men primer är bra att stryka på först.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svar!

Det lokala byggvaruhuset tyckte jag skulle köra silikon i hörnet, men mjukfog är att föredra?

För punkt 4: fanns det någon rekommendation här på vad som funkar bäst med mjukfog?

BirgitS
Silikon är en mjukfog. Motsatsen är hårdfog, vilket är den kakelfog man har mellan plattorna annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.