Tjena,
Har ett (tänker jag mig) väldigt enkelt kakeljobb framför mig, men är total novis så frågorna är ändå många:
1. Kan jag gå på direkt med fix eller måste det spacklas först så allt blir slätt? Sitter som synes fast lite rester från tidigare kakling som jag nog kan knacka bort, men vis från tidigare duster med denna vägg så blir det lätt små kratrar i materialet så fort man tittar på det, så undviker helt mer knackande än endast nödvändigt.
2.Hur gör jag i hörnet? Är det fogmassa som gäller där, samma som mellan plattorna?
3. Plattorna som satt i hörnet var kapade, så att det blev hela plattor i båda ändar (ut mot spis och ut mot rummet). Har nån idé om att det kanske blir snyggare att göra tvärt om: finns det några argument rent uppsättningstekniskt för/emot?
4. Tidigare uppsättning hade kört med alternativ 1 nedan vad gäller plattornas placering i hörnet, men det var väldigt mkt fog i skarven och såg inte speciellt fint ut. Bör jag köra på samma? Beror det på om man kör med kapade eller hela plattor?
Många frågor, tacksam för alla svar!
Har ett (tänker jag mig) väldigt enkelt kakeljobb framför mig, men är total novis så frågorna är ändå många:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Kan jag gå på direkt med fix eller måste det spacklas först så allt blir slätt? Sitter som synes fast lite rester från tidigare kakling som jag nog kan knacka bort, men vis från tidigare duster med denna vägg så blir det lätt små kratrar i materialet så fort man tittar på det, så undviker helt mer knackande än endast nödvändigt.
2.Hur gör jag i hörnet? Är det fogmassa som gäller där, samma som mellan plattorna?
3. Plattorna som satt i hörnet var kapade, så att det blev hela plattor i båda ändar (ut mot spis och ut mot rummet). Har nån idé om att det kanske blir snyggare att göra tvärt om: finns det några argument rent uppsättningstekniskt för/emot?
4. Tidigare uppsättning hade kört med alternativ 1 nedan vad gäller plattornas placering i hörnet, men det var väldigt mkt fog i skarven och såg inte speciellt fint ut. Bör jag köra på samma? Beror det på om man kör med kapade eller hela plattor?
Många frågor, tacksam för alla svar!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Det tidigare kaklet ser rätt gjort ut, hörn brukar få stryka på foten när det kommer till delade plattor. Jag hade gjort precis samma. I innerhörnet bör du använda mjukfog i stället eller en speciell list. Jag föredrar mjukfog. Välj ett märke av fog som har matchande nyans på mjukfog.
Du behöver inte lägga för stor vikt på att väggen ska vara slät men primer är bra att stryka på först.
Du behöver inte lägga för stor vikt på att väggen ska vara slät men primer är bra att stryka på först.
Tack för svar!
Det lokala byggvaruhuset tyckte jag skulle köra silikon i hörnet, men mjukfog är att föredra?
För punkt 4: fanns det någon rekommendation här på vad som funkar bäst med mjukfog?
Det lokala byggvaruhuset tyckte jag skulle köra silikon i hörnet, men mjukfog är att föredra?
För punkt 4: fanns det någon rekommendation här på vad som funkar bäst med mjukfog?
Klicka här för att svara