Jag skulle vilja ha kakel direkt mot mitt högskåp, från bänkskiva upp till taket. Högskåpet är från 60-talet i någon slags trämaterial. Går det att kakla direkt på skåpet om jag ruggar upp ytan (som nu är målad) med sandpapper och rekommenderas någon särskild fix + fog?

Jag känner till att man "egentligen" ska ha gips på skåpsidan innan man kaklar, men jag vill undvika det för att det bygger för mkt avstånd. Dessutom kommer jag inte att byta kakel på skåpet. Nästa gång jag renoverar köket åker skåpet ut. Jag är därför inte främmande att limma fast kaklet om det skulle behövas (även om jag så klart gärna tar en fix som tål lite vibrationer).

• Högskåp från 60-talet i kök, bredvid bänkskiva, redo för eventuell kakelbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör på lim, jag satte kakel på våtrumsskiva på utbyggnaden för den vägghängda toaletten med lim, för 7 år sen... Sitter fortfarande kvar, så ett skåp ska nog gå bra med...

BirgitS
Det finns en risk att skåpväggen rör sig lite när luftfuktigheten inne ändras med årstiderna och det kan göra att kakelfogarna spricker. Kan du verkligen inte avvara 13 mm av bänkskivan?

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns en risk att skåpväggen rör sig lite när luftfuktigheten inne ändras med årstiderna och det kan göra att kakelfogarna spricker. Kan du verkligen inte avvara 13 mm av bänkskivan?
Finns det inte någon flexifog man kan köra med?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kör på lim, jag satte kakel på våtrumsskiva på utbyggnaden för den vägghängda toaletten med lim, för 7 år sen... Sitter fortfarande kvar, så ett skåp ska nog gå bra med...
Ok! Använde du någon särskild fog?

Samma som i resten av badrummet....

BirgitS
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Samma som i resten av badrummet....
Men en våtrumsskiva rör sig väl inte som en träskiva?

jag tror inte att kakelfixet fäster så bra på målad yta

Jag har gjort väldigt många kakelvisningar med montage lim typ pl400, casco superfix osv på spån/osb o fogat o det brukar inte spricka nämnvärt i fogarna, sen kan det säkert inträffa men på en sådan liten yta hade jag lätt tagit chansen o testat o i värsta fall fogat om om det skulle spricka efter något år.

BirgitS BirgitS skrev:
Men en våtrumsskiva rör sig väl inte som en träskiva?
Nä, de är väl nån form av cementbas tror jag?

Jag tror inte det är något större problem egentligen, ett modernt lim klarar ganska stora rörelser.. Letar man bland mina trådar så kan man se bilder på min köksrenovering där jag rev bort kakel som var limmat direkt på spånskiva, satt vid diskbänken så det borde varit fuktigt... Suttit sen - 73, det gick inte att få bort plattorna från spånskivan, jag fick kapa ner skivorna i bitar och ta bort rubbet...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.