1 356 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Kakla badrum utan att helt följa byggnormerna
Medlem
· vÄSTRA gÖTALANDS lÄN
· 21 inlägg
Lite märklig fråga men hur mycket kan jag tumma på reglerna för att det inte bara skall vara dumdristigt utan fungerar.
Bakgrund
Skall renovera ett väldigt litet badrum (dusch/handfat/toalett) 1,8* 1,8m i sommarstugan. 70-tals "sportstuga". Idag bara 45*45 reglar med 11mm spånskiva som sedan har våtrumsmatta på väggar och golv.
Ponera nu att jag skulle vilja kakla väggarna
Följer jag byggnormerna så skall jag ha 45*70 regel 15mm konstruktionsplywood, 13mm våtrumsgips + sedan tätskikt och 1cm Kakel. Kör jag detta på väggarna runt om kommer det inte bli något kvar av badrummet.
Om vi bortser från att jag inte får ut något på försäkringen vid skada, skulle jag kunna "snåla in" på något och fortfarande få helt OK konstruktionsmässigt för en sommarstuga.
Hoppas på svar som
Kör med kortlingar för allt du skall hänga så slipper du konstruktionsplywooden. Enkelgips blir stabilt nog att hänga kakel på.
eller.
Om du har cc-mått 30 kan du ha kvar 45*45 reglarna men plywooden skall du inte snåla med.
Någon därute som har erfarenheter och kan bidra med kunskap?
/Gustav
Bakgrund
Skall renovera ett väldigt litet badrum (dusch/handfat/toalett) 1,8* 1,8m i sommarstugan. 70-tals "sportstuga". Idag bara 45*45 reglar med 11mm spånskiva som sedan har våtrumsmatta på väggar och golv.
Ponera nu att jag skulle vilja kakla väggarna
Följer jag byggnormerna så skall jag ha 45*70 regel 15mm konstruktionsplywood, 13mm våtrumsgips + sedan tätskikt och 1cm Kakel. Kör jag detta på väggarna runt om kommer det inte bli något kvar av badrummet.
Om vi bortser från att jag inte får ut något på försäkringen vid skada, skulle jag kunna "snåla in" på något och fortfarande få helt OK konstruktionsmässigt för en sommarstuga.
Hoppas på svar som
Kör med kortlingar för allt du skall hänga så slipper du konstruktionsplywooden. Enkelgips blir stabilt nog att hänga kakel på.
eller.
Om du har cc-mått 30 kan du ha kvar 45*45 reglarna men plywooden skall du inte snåla med.
Någon därute som har erfarenheter och kan bidra med kunskap?
/Gustav
Hade ett liknande problem i mitt kök när vi ville ha kakel vid gavlarna på skåpen tog bort spånskivan o satte lister på sidorna o satte plywooden mellan reglarna o gips utanpå i mitt fall renoveringsgips för att spara ytterligare utrymme. Du kan göra likadant limma plywooden o skruva sätt sen vanlig gips den är godkänd på så sätt blir väggen bara en mm tjockare du behöver nog inte tätare än cc 60 listerna fyller ju ut en del 45x45 räcker men kan bli trångt om du skall ha rör med bockstöd i väggen.
Medlem
· vÄSTRA gÖTALANDS lÄN
· 21 inlägg
Härligt. Det är precis så här man vill att ett byggahusforum skall fungera. Tanken med lister var ju glimrande. Vad gäller bockstöden har jag redan kastat in handduken och accepterat 45*70 reglar på en av väggarna som har vatten men även där kan man ju ha lister.Bo arnold skrev:
Hade ett liknande problem i mitt kök när vi ville ha kakel vid gavlarna på skåpen tog bort spånskivan o satte lister på sidorna o satte plywooden mellan reglarna o gips utanpå i mitt fall renoveringsgips för att spara ytterligare utrymme. Du kan göra likadant limma plywooden o skruva sätt sen vanlig gips den är godkänd på så sätt blir väggen bara en mm tjockare du behöver nog inte tätare än cc 60 listerna fyller ju ut en del 45x45 räcker men kan bli trångt om du skall ha rör med bockstöd i väggen.
Tänker lite annorlunda; måste det vara kakel? Det finns ju våtrumsskivor som är vattentäta och ser ut som kakel (om man absolut vill det), men eftersom det är skivor kan man kanske fästa dem direkt i reglarna. Det borde spara utrymme på djupet?
Konstruktionsplywooden är till för att kunna fästa saker på ett säkert sätt. Vet du exakt vart du ska ha blandare, handfat, etc så kan du sätta en regel där bakom istället.
Vattnet kan du lägga utanpå så slipper di försöka klämma in bockstöd bakom.
Vattnet kan du lägga utanpå så slipper di försöka klämma in bockstöd bakom.
Jag hade 45x45 och råspont. Ville inte gå upp till 70 reglar för då fick jag inte in 80 dusch bredvid fönstret. Valde att använda fibo trespo tillsammans med dessa väggbockfixturer: https://www.vvsobygg.se/vaggbockfix...-7Qt-poqS2iQrZmBa8UBIHWq1aB3QYaxoCk3sQAvD_BwE
Tog bort råsponten framför fixturerna, men satte reglar runt, så fick de plats.
Fick modifiera dem lite med ett bågfilsblad innanför gängorna så gick det att få in väggfästet mot skivan bra.
Vågade inte sätta kakel eftersom väggen inte blir lika stabil när den är så tunn. Men är nöjd med fibo trespo skivorna.
Tog bort råsponten framför fixturerna, men satte reglar runt, så fick de plats.
Fick modifiera dem lite med ett bågfilsblad innanför gängorna så gick det att få in väggfästet mot skivan bra.
Vågade inte sätta kakel eftersom väggen inte blir lika stabil när den är så tunn. Men är nöjd med fibo trespo skivorna.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 498 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 498 inlägg