Hej.
Det finns en anledning att jag inte använder kakelugnen så mycket men jag skulle vilja höra från någon expert här på forumet som har koll.
Varför är det öppet på sidorna bak och ska det vara så, behöver kakelugnen luft därifrån på något sätt?
Nu har jag isolering intryckt baktill där eftersom jag inte eldar. Tar så klart bort isoleringen om jag ska elda men då drar de ju kallt rakt ut på golvet där på sidorna också. Omständigt.
Skulle jag inte trycka in isolering så blir det rätt så golvkallt.
Det är grus/sten där inne (baktill) och att kabeln till fläkten verkar vara dragen där på en sida.
Gilla läget eller är de gjort likadant på båda sidor för att man har dragit en kabel på en sida.
Tacksam för svar om någon vet mer.
Det finns en anledning att jag inte använder kakelugnen så mycket men jag skulle vilja höra från någon expert här på forumet som har koll.
Varför är det öppet på sidorna bak och ska det vara så, behöver kakelugnen luft därifrån på något sätt?
Nu har jag isolering intryckt baktill där eftersom jag inte eldar. Tar så klart bort isoleringen om jag ska elda men då drar de ju kallt rakt ut på golvet där på sidorna också. Omständigt.
Det är grus/sten där inne (baktill) och att kabeln till fläkten verkar vara dragen där på en sida.
Gilla läget eller är de gjort likadant på båda sidor för att man har dragit en kabel på en sida.
Hej. Utrymmet bakom kakelugnen är endast en distans / brandskydd. Behöver inte vars stängt. Kan kännas kallt om ugnen står mot yttervägg. Jobbar med service av Cronspisen.M Molnet24 skrev:Hej.
Tack för ditt svar.N Nixons skrev:
Ja jag märker att det går in kall luft från ett rör uppifrån och ner(som förmodligen ska blanda sig med varma luften gissar jag) sen är det en ventil där men röret står ju inte mot ventilen så det sprids ju kall luft bak runt där och kommer ut på baksidan.
Kan vara så att:
1. sitter en ventil genom väggen bakom kakelugnen?
2. sitter ett rör från vinden ner?
3. kanske inte är tätt runt där skorstenen går igenom undertaket.
Hur som helst så ska det inte dra kallt bakom kakelugnen.
Täpp igen röret från utsidan.
1. sitter en ventil genom väggen bakom kakelugnen?
2. sitter ett rör från vinden ner?
3. kanske inte är tätt runt där skorstenen går igenom undertaket.
Hur som helst så ska det inte dra kallt bakom kakelugnen.
Täpp igen röret från utsidan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mäta kakelugns cirkel - mall för nytt gnistskydd
Golv -
Mäta kakelugn - mall för ny sten
Golv -
Vad behövs tillgång till - brandskyddskontroll moderna kakelugn?
Värme allmänt -
Så väljer du rätt eldstad - braskaminer, kakelugnar och pelletskaminer
Artikelkommentarer -
Gränsnitt skorsten - murad kakelugn, hur gör man?
Byggmaterial & Byggteknik