5 859 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
kakelskärare eller liknande för 4,7 cm plattor
Sida 1 av 2
Hej
Ska kakla i köket och har 4,7 cm plattor. Är fullständigt novis och undrar bara vad för verktyg som är lagom för att kapa plattorna? Ska inte ha verktyget till något annat.
Vill inte gärna ha sämsta grejorna som gör att man blir fullkomligen vansinnig, men inte heller ta i i onödan.
Några tips?
Ska kakla i köket och har 4,7 cm plattor. Är fullständigt novis och undrar bara vad för verktyg som är lagom för att kapa plattorna? Ska inte ha verktyget till något annat.
Vill inte gärna ha sämsta grejorna som gör att man blir fullkomligen vansinnig, men inte heller ta i i onödan.
Några tips?
Jag köpte denna, fungerade utmärkt till de små plattorna!
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54316542
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54316542
Se till att kakelplattan ligger stadigt mot underlaget (ex. spånskiva)
Spänn fast en tunn träregel som du håller kaklet mot när du sågar
Såga "lätt" o tryck inte klingan mot kaklet utan låt den "flyta" fram o åter
Såga lite djupare i ändarna i början så inte kaklet spricker i sidled (sticker i sidled)
Om vinkelslipen är av alltför dålig kvalité (klingan kan darra) får du en flisigare kant
Om sågsömmen är synlig, fasa av kanten med ett slippapper lite lätt så får du en snyggare fog
Spänn fast en tunn träregel som du håller kaklet mot när du sågar
Såga "lätt" o tryck inte klingan mot kaklet utan låt den "flyta" fram o åter
Såga lite djupare i ändarna i början så inte kaklet spricker i sidled (sticker i sidled)
Om vinkelslipen är av alltför dålig kvalité (klingan kan darra) får du en flisigare kant
Om sågsömmen är synlig, fasa av kanten med ett slippapper lite lätt så får du en snyggare fog
Hej
Jag köpte en enkel liten kakelskärare för en hundralapp på Harald Nyborg och den funkade över förväntan. Kändes lite overkill att köpa en större variant då jag egentligen bara behövda kapa ett par stycken plattor.
Tack för hjälpen!
Jag köpte en enkel liten kakelskärare för en hundralapp på Harald Nyborg och den funkade över förväntan. Kändes lite overkill att köpa en större variant då jag egentligen bara behövda kapa ett par stycken plattor.
Tack för hjälpen!
Helt klart en elektrisk kakelkap.
Jag har helt slutat använda mekaniska kakelskärare.
Vinkelslip ger inte tillräcklig precision, och dammar något fruktansvärt.
Kakelkapen har inbyggd vattenkylning. Håller klingan kall, och dammar inte.
Jag har helt slutat använda mekaniska kakelskärare.
Vinkelslip ger inte tillräcklig precision, och dammar något fruktansvärt.
Kakelkapen har inbyggd vattenkylning. Håller klingan kall, och dammar inte.
En "Emilsåg" stänker ju bara vatten samt att man måste rengöra den efter varje gång man har använt den annars ser den ut som skit sedan.GoForIt skrev:
Du har slutat använda kakelskärare varför då? Det går väldigt mycket snabbare, behöver ingen ström, flyttas lätt runt så man har den där man jobbar, inget kladd med vatten och kostar inte många kronor för en enkel variant. Vad skulle fördelarna med elektrisk kap vara om man bara ska dela plattor?GoForIt skrev:
GoForIt:Du måste ha använt en väldigt dålig skärare. Jag får precision ner till snudd på tiondelen med skäraren och kanske en halv millimeter med kapen eftersom man måste dra plattan istället för trissan.
Ett tips (kanske) som jag kom på ganska snart är att rikta in trissan på skäraren efter båda sidor. Dvs man ritar ett streck med blyerts sen kollar man att trissan tar mitt på detta streck på båda sidor innan man drar EN gång.
Kör själv med en sigma 6 proffs eller vad den heter.
Ett tips (kanske) som jag kom på ganska snart är att rikta in trissan på skäraren efter båda sidor. Dvs man ritar ett streck med blyerts sen kollar man att trissan tar mitt på detta streck på båda sidor innan man drar EN gång.
Medlem
· Västmanlandslän
· 30 inlägg
Antar att det är mosaik som är 4,7x4,7 cm på ark som är 30x30cm!
Då hyr eller köper du en bra skärare som klarar av att skära 30cm breda plattor.
Svårare är det inte! Sigma kör vi med på jobbet. En kakeltång är oxå väldigt bra att använa då riktigt små bitar ska bort!
MVH/Danny
Då hyr eller köper du en bra skärare som klarar av att skära 30cm breda plattor.
Svårare är det inte! Sigma kör vi med på jobbet. En kakeltång är oxå väldigt bra att använa då riktigt små bitar ska bort!
MVH/Danny
Produkter som diskuteras: "kakeltång"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Ja, det är möjligt..v-g skrev:GoForIt:Du måste ha använt en väldigt dålig skärare. Jag får precision ner till snudd på tiondelen med skäraren och kanske en halv millimeter med kapen eftersom man måste dra plattan istället för trissan.
Jag har nog testat 3-4 varianter. Möjligen inte proffsiga nog?
Medlem
· Västmanlandslän
· 30 inlägg
Jag har använt vattenkyld kakelsåg 1 gång! Aldrig mer! svop! svop! svop! Nu har jag kapat 3 plattor rakt och snyggt med en skärare. rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr nu har jag kommit halv vägs med första plattan på sågen! Går inte att jämföra! Kakelsåg använder man när man ska såga känsliga matrial typ skiffer. Till 5x5 mosaik använder man en skärare! Så är de bara!
Är ju kul om man blir klar med köket nån gång!
Om en skärare skäf snett så är den felinställd precis som om ett vattenpass visar rakt när det egentligen borde visa lutning på 8mm/m.
Vad gör man då. Jo man kollar inställningen och sen kollar man om man håller plattan rakt sen skär man. Då blir det rakt!
Mvh Danny
Är ju kul om man blir klar med köket nån gång!
Om en skärare skäf snett så är den felinställd precis som om ett vattenpass visar rakt när det egentligen borde visa lutning på 8mm/m.
Vad gör man då. Jo man kollar inställningen och sen kollar man om man håller plattan rakt sen skär man. Då blir det rakt!
Mvh Danny