A Akko skrev:Kan väl bara konstatera att det skulle kunna se bättre ut...
Då är nästa fråga, vad är rimligt att kräva/önska? Kakelkryssen kan man väl knappast göra ngt åt då får man ju i stort sett göra om allt Avsluten bör ju kunna gå att åtgärda.
Sen är det läggningen i hallen där det skiljer på bredden på fogen, från 2 mm-5 mm! Finns det några riktlinjer hur mkt det får diffa?
Hade ni kontaktar ftg först eller hade ni gjort en besiktning så ni haft lite underlag? Känns dock svårt att hitta en besiktningsman för detta jobb..
Tack för alla synpunkter och input!
I byggkeramikhandboken anges i avsnittet fog följande rörande fog bredd:
9.4.2 Bredd
Rekommenderad fogbredd är om inget annat anges:
5–9 mm för strängpressade (våtpressade) klinkerplattor
3–6 mm för torrpressade klinkerplattor
2–3 mm för kakelplattor
1,5–2 mm för kantslipade (”rectified”) plattor
Fogarna ska för ögat uppfattas ha väsentligen samma bredd.
Utan att veta skulle jag säga att en diff på över 100% mellan fogarna inte är samma. Förövrigt om det är spritt över hela ytan med dålig linjering så hade jag reklamerat hela jobbet och begärt att de gör om det. Du kommer ju störa dig på det varje gång du är i rummet, inte sant? (jag hade gjort det iaf...)
Lycka till och stå på dig!
Ja det har jag oxå läst men menar de att det är ok att fogen är exempelvis mellan 3-6 mm (alltså olika) eller menar de att man väljer 3,4,5 eller 6 mm och sen att det är det överallt? Tolkningsfrågajonas_da skrev:
I byggkeramikhandboken anges i avsnittet fog följande rörande fog bredd:
9.4.2 Bredd
Rekommenderad fogbredd är om inget annat anges:
5–9 mm för strängpressade (våtpressade) klinkerplattor
3–6 mm för torrpressade klinkerplattor
2–3 mm för kakelplattor
1,5–2 mm för kantslipade (”rectified”) plattor
Fogarna ska för ögat uppfattas ha väsentligen samma bredd.
Utan att veta skulle jag säga att en diff på över 100% mellan fogarna inte är samma. Förövrigt om det är spritt över hela ytan med dålig linjering så hade jag reklamerat hela jobbet och begärt att de gör om det. Du kommer ju störa dig på det varje gång du är i rummet, inte sant? (jag hade gjort det iaf...)
Lycka till och stå på dig!![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har påtalat vissa saker men då var svaret att det var inom rimlig tolerans...O Oeldling skrev:
Kaklet i köket har vi tagit genom ftg, vet ej vad det kostar eftersom vi inte fått någon faktura ännu.
Har nu skickat iväg ett mejl där jag punktat upp vad vi inte är nöjda med. Får se hur det tas emot.. Har även varit i kontakt med en besiktningsman, i värsta fall får man väl anlita honom men det var inte billigt... Det bästa är ju om man kan lösa det.
Fnas får man ofta på plattor som inhandlade på Bauhaus eller liknande för 39kr per kvm...O Oskar81 skrev:"fnas" uppstår när du kapar plattorna i en kakelskärare. Blir betydligt finare snitt i vattensåg men det känns överkurs för 15x15 plattor.
Men det syns tydligt att avståndet till kakellisten är olika stora och det ser inte bra ut.
Jag tycker att man ska välja en kakelist där plattan "sticks in i" listen för då döljer du den kapade kanten.
Att missa fogföljden så där mkt när man kaklar en så liten yta och inte lyckas få till hörnen bättre inger inget högre förtroende för hantverkaren.
Ta dit chefen för firman och fråga om hen anser att du ska vara nöjd med slutresultat.
Nä, jag menar att plattor av skitkvalitet inte går att skära eller såga utan fnas!
Som vanligt, bara makrobilder. Kan vi aldrig få en helhetsbild istället?
Man besiktar från närmast en meter ifrån och i dagsljus.
Dessutom förstärker en svart eller mörk fog minsta lilla avvikelse och dessutom är 15x15 nästan aldrig helt perfekta i storleken och beroende på kvalitet så kan frasighet inte undvikas ens om man skär med vattensåg.
Enda att egentligen klaga på är att det kunde ha gjorts lite snyggare vid ytterhörnlisten samt att silikondragningen kunde ha varit lite snyggare.
Man besiktar från närmast en meter ifrån och i dagsljus.
Dessutom förstärker en svart eller mörk fog minsta lilla avvikelse och dessutom är 15x15 nästan aldrig helt perfekta i storleken och beroende på kvalitet så kan frasighet inte undvikas ens om man skär med vattensåg.
Enda att egentligen klaga på är att det kunde ha gjorts lite snyggare vid ytterhörnlisten samt att silikondragningen kunde ha varit lite snyggare.
Oacceptabelt. När man kapat plattan ska kanten slipas mjuk så slipper man "fnas". Görs enkelt med våtslippapper.A Akko skrev:Vi har haft hantverkare som satt nytt kakel i vårt kök. Vi är inte riktigt nöjda med hur det ser ut, kanske vi är petiga. Vi har ett vitt 15x15 med mörk fog (har förstått att allt syns tydligare med detta) Fogkryssen eller hur man säger är inte raka. Hörnen ser inte så snyggt ut. Tänker att det borde finnas ”regler” på vad som är godkänt? Börjar men med hela plattor uppifrån eller ska det vara? Visar några bilder, någon som vet vad det är för regler när man sätter kakel. Ska man acceptera detta?
![bild][bild][bild]
Min fundering gällande fogarna generellt - Stod ni som konsument för plattorna eller är dessa inköpta av hantverkaren?
Anledningen till att jag frågar är för att min plattsättare vägrar att sätta "det billigaste kaklet från de större varuhusen" enbart för att plattorna skiljer en del i storlek.
Kunde definitivt påvisas vid ett köksarbete där kunden köpt vita fasade plattor där skillnaderna var cirka 1mm från platta till platta - Således omöjligt att få ett fullgott perfekt resultat med det materialet.
Detta förklarar inte alls det ganska grova avslutet ni har mot avslut.
Anledningen till att jag frågar är för att min plattsättare vägrar att sätta "det billigaste kaklet från de större varuhusen" enbart för att plattorna skiljer en del i storlek.
Kunde definitivt påvisas vid ett köksarbete där kunden köpt vita fasade plattor där skillnaderna var cirka 1mm från platta till platta - Således omöjligt att få ett fullgott perfekt resultat med det materialet.
Plattorna hade hantverkare med sig, vi sa bara att vi ville ha 15x15 vita blanka.slacker skrev:
Min fundering gällande fogarna generellt - Stod ni som konsument för plattorna eller är dessa inköpta av hantverkaren?
Anledningen till att jag frågar är för att min plattsättare vägrar att sätta "det billigaste kaklet från de större varuhusen" enbart för att
plattorna skiljer en del i storlek.
Kom igen...Du hittar inte så dåligt kakel, och OM du skulle det så sätter en kakelsättare inte 5st "små" följt av 5st "stora"slacker skrev:
...vägrar att sätta "det billigaste kaklet från de större varuhusen" enbart för att plattorna skiljer en del i storlek.
Problemet här tror jag är ingen yrkesstolthet och fredag eftermiddag mentalitet.