Hej! Är det någon som prövat att måla kakel. I så fall - funkar det?Vilken sorts färg ska man använda?

Läste om det i någon Äntligen Hemma nummer, början av 2002 eller 2003. Någon hade målat kaklet på diskbänken. Glasfärg använde dem. Det var hur fint som helst, har dock ingen aning om hållbarheten.

C

Jag målade en gång om kaklet i badrummet. Det var några år sedan så jag minns inte om jag började med att tvätta med t.ex. målartvätt. Sedan grundade jag med snickerislip och därefter vanlig lackfärg (högblank). Badrumsväggarna torkar man ju inte med skurduk lika ofta som vid diskbänken, men jag vet ändå att det har hållit i åtminståne fem år.

Vi gjorde det för några år sedan oxå. Det fungerade väl sådär. En STOR miss vi gjorde var att inte "besiktiga" kaklet riktigt innan vi målade. Kakled var "skrovligt" och tidigare ägare hade av någon okänd anledning tagit silicon och kletat på kakelplattorna. Lagret silicon var så tunt och genomskinligt att vi inte märkte det......förrens vi målade!
Så, skall du måla se till att varenda uns av silicon är borttaget innan. På de ställen det inte var silicon blev det dock ganska fint.

Tack för tipsen! Vi gör ett försök.... Vi tar gärna emot fler tips! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.