47 775 läst ·
28 svar
48k läst
28 svar
kakelfog - är så besviken
Sida 1 av 2
Vi fick omkaklat vårt kök.
Efter ca 2 veckor så skulle jag använda spisen och då kom i droppe tomatsås på fogen. Det gick inte att torka bort den så jag tog en tandborste och började att skura fogen, fogen blev mindre :@
Hantverkaren kom och satte dit ny fog, han tom lade på ett skydd "Fog Försegling Silicone" och sa att om det kom nån smuts nu så var det bara till att torka av..
2 dygn senare stekte jag fläsk och det kom fettstänk på fogen - det gick inte att få bort .. börjar att bli såå trött på denna fog!
Vad kan man kräva av en fog som är runt spisen, tål de inget eller?
Efter ca 2 veckor så skulle jag använda spisen och då kom i droppe tomatsås på fogen. Det gick inte att torka bort den så jag tog en tandborste och började att skura fogen, fogen blev mindre :@
Hantverkaren kom och satte dit ny fog, han tom lade på ett skydd "Fog Försegling Silicone" och sa att om det kom nån smuts nu så var det bara till att torka av..
2 dygn senare stekte jag fläsk och det kom fettstänk på fogen - det gick inte att få bort .. börjar att bli såå trött på denna fog!
Vad kan man kräva av en fog som är runt spisen, tål de inget eller?
Nej, fogar tål ingenting och till och med vatten släpper dom genom. Fogen är bara en utfyllnad mellan plattor för att damm inte ska samlas i springorna
.
Bra val : mörka fogar, minimala fogar, stora plattor, glasskiva som stänkskydd ...
gaia
Bra val : mörka fogar, minimala fogar, stora plattor, glasskiva som stänkskydd ...
gaia
Det finns fog och sen finns det fog. Använder man "vanlig" fog blir det med tiden alltid grisigt runt spisen och det är bara att skrapa ur och foga om med ett par års mellanrum.rödtoppen skrev:Vi fick omkaklat vårt kök.
Efter ca 2 veckor så skulle jag använda spisen och då kom i droppe tomatsås på fogen. Det gick inte att torka bort den så jag tog en tandborste och började att skura fogen, fogen blev mindre :@
Hantverkaren kom och satte dit ny fog, han tom lade på ett skydd "Fog Försegling Silicone" och sa att om det kom nån smuts nu så var det bara till att torka av..
2 dygn senare stekte jag fläsk och det kom fettstänk på fogen - det gick inte att få bort .. börjar att bli såå trött på denna fog!
Vad kan man kräva av en fog som är runt spisen, tål de inget eller?
Det finns dock ett par fogsorter som är vatten och smutsavvisande som håller lite bättre. I kök (och annars också) föredrag jag Sopro saphir 5.
Vill man att det ska hålla riktigt länge får man använda fog som är avsedd för storkök och industrier alternativt använda epoxyfog. Men då är urvalet av kulörer oftast begränsat till en eller två nyanser av grått.
Jag har också hyffsat breda och ljusgråa fogar i köket, men aldrig upplevt att det blivit fläckar av stekandet i fogen. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på förrut, det borde det ju bli. Mitt kök är renoverat från grunden året innan jag köpte huset, så jag vet inte vad det är för fog. Men min är ett bevis på att det finns de som klarar det bättre än andra. Jag har tillochmed satt eld på en stekpanna med olja i utan att det gav speciellt stora märken, i vart fall inte på kaklet 
Vi har sjöstenskakel med breda fogar, ljusgrå till färgen, kaklet satte jag 2003. Har aldrig tänkt på att fogen vid hällen är annorlunda än i resten av köket, var å kollade nu men den är lika fint ljusgrå vid hällen som i övriga köket. Har ingen aning om vilken fog det är men kaklet är ju inte av den billigare sorten och butiken som sålde kakel/fog är inte Biltema direkt, dessutom sysslar dom även med hantverket så det står riktiga plattsättare bakom disken. Kanske fick jag automatiskt en fog som klarar kök, kanske fick jag rent av den kvaliteten som jag betalade för?
Ja man har väl anlitat nån okunnig/ointresserad mupp som inte vet eller bryr sig om att det finns olika typer av fog ... q(;^Jan-Å skrev:Vi har sjöstenskakel med breda fogar, ljusgrå till färgen, kaklet satte jag 2003. Har aldrig tänkt på att fogen vid hällen är annorlunda än i resten av köket, var å kollade nu men den är lika fint ljusgrå vid hällen som i övriga köket. Har ingen aning om vilken fog det är men kaklet är ju inte av den billigare sorten och butiken som sålde kakel/fog är inte Biltema direkt, dessutom sysslar dom även med hantverket så det står riktiga plattsättare bakom disken. Kanske fick jag automatiskt en fog som klarar kök, kanske fick jag rent av den kvaliteten som jag betalade för?![]()
Hej
Hade samma problem själv. Jag blev rekommenderad att använda silikon
som läggs ovanpå den i vårar fall vita fogen. Vad om händer
med silikon efter ett tag vet de flesta färgförändring etc mögel.
På nätet hittade jag ett forum där man rekomendeade seal guard.
Sttämningen på forumet var evangelisk. Men vi letadeupp det. En sprayflaska som
jag sprayade på fogen och plattor eftersom vi har ljus mosaik samtvit fog i ett kök( jag vet, korkat men snyggt). Appliceringen tog 3x5 minuter inget att eftertorka och sedan var fogen
förseglad. Det som finns i flaskan tränger in i fogen så det ligger inget utanpå .
Hrmh vi var otroligt skeptiska. . Men det fungerar otroligt bra.
Efter 4 mån inte en fläck jämfört med 1:a veckans ständiga rengöring
av fogen.
Produkten fungerar precis som den skall , inga fläckar på fogen men
den går nog inte att applicera ovanpå silikonet utanskall enligt instruktionen läggas direkt på fogen.
Lycka till
Marcus
Hade samma problem själv. Jag blev rekommenderad att använda silikon
som läggs ovanpå den i vårar fall vita fogen. Vad om händer
med silikon efter ett tag vet de flesta färgförändring etc mögel.
På nätet hittade jag ett forum där man rekomendeade seal guard.
Sttämningen på forumet var evangelisk. Men vi letadeupp det. En sprayflaska som
jag sprayade på fogen och plattor eftersom vi har ljus mosaik samtvit fog i ett kök( jag vet, korkat men snyggt). Appliceringen tog 3x5 minuter inget att eftertorka och sedan var fogen
förseglad. Det som finns i flaskan tränger in i fogen så det ligger inget utanpå .
Hrmh vi var otroligt skeptiska. . Men det fungerar otroligt bra.
Efter 4 mån inte en fläck jämfört med 1:a veckans ständiga rengöring
av fogen.
Produkten fungerar precis som den skall , inga fläckar på fogen men
den går nog inte att applicera ovanpå silikonet utanskall enligt instruktionen läggas direkt på fogen.
Lycka till
Marcus
Uppföljande test av Seal guard
kanonfina fogar(jättevita) fortfarande, sprejat på mera Seal Guard som fanns i flaskan. Inga fläckar som sitter fast.
kanonfina fogar(jättevita) fortfarande, sprejat på mera Seal Guard som fanns i flaskan. Inga fläckar som sitter fast.
Använde också någon fogimpregnering, minns inte namnet..men 3 år senare är den vita fogen fortfarande kritvit..och köttfärssås och annat torkas av så gott som dagligen..för det går ju inte att undvika att stänka vid hällen (Är ju kanske därför man har kaklet där i första läget?
)
Annars får ni foga med epoxifogmassa:
Annars får ni foga med epoxifogmassa:
Vi hade klinkers på bänkskivorna och ljusgrå fogar. Där använda vi både fog och fogförsegling från Bauhaus. Fogarna bled med tiden mörkare, men det var inga problem att torka bort fläckar. Spillde både rödbetssås och bakade blåbärsbullar där blåbärssaft i mängder rann ut men det var inga problem att få bort med en trasa bara. Men fogarna mörknade som sagt och det var jobbigt att applicera då man måste torka av det som kom på plattorna. Seal guard som rekommenderas ovan är säkert bättre.