Ska totalrenovera köket kommande veckor.
Ska sätta upp spånskivor på väggarna. (lättarbetar samt stabilare än gips.)
Men! När jag ska kakla vid diskbänken undrar jag om jag kan kakla direkt mot spån. Det kunde jag ej i badrummet sas det. Måste ha ett dött material som gips...
Nån som har erfarenhet...tråkigt att behöva ha spån + gips 13 +13 mm

Finns en tråd här någonstans om att sätta på spån med flexibelt fix och fog. beaskrevs som riskabelt (och absolut inte i våtrum, men kök räknas inte som våtrum).

Annars skulle jag föreslå att du antingen sätter en 6mm renoveringsgips just där du skall kakla, eller fäller in en gipsskiva istället för spån på den ytan.

Jag har kaklat på spån och det har inte varit några problem. Skillnaden är att det var 22mm spån. Om du bara kör 13mm så vet jag inte längre om det går bra. Hur tätt sitter reglarna du ska fästa den i?

reglarna är cc 60...kanske kan sätta 13 mm spån och göra som du säger o smälla in lite 6 mm gips på de ställen jag ska kakla...

Det låter vettigt.

Men det skulle sannolikt fungera om plattorna sattes i kakellim eller med fix av typen Ardex S48, även om jag betraktar det lite som en fuskkonstruktion. Jag skulle aldrig göra så, vare sig till kund eller i mitt eget hem.

Jon_h. Så du tror.. eller vet...att det skulle bli bra med 13 mm spån på alla väggar samt 6 mm gips där jag kaklar.

Tackar mannen,,,, du är värdefull...

Jepp, det skulle funka. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.