514 läst ·
3 svar
514 läst
3 svar
Kakel på masonit
Hus på Gotland byggt 1894. Litet platsbyggt kök från 1965, skall bevaras. Några kakelplattor över diskbänken har börjat lossna. Där bakom troligen masonit på träpanel.
Att sätta upp 6mm renoveringsgips eller en våtrumsskiva på masoniten är ju grundreceptet, men blandaren håller fast ett antal kakel och jag vill inte demontera den. Vanskligt att återmontera den med ändrat djupmått. En skiva skulle ge kaklet överhäng över diskbänken.
Så här ser min plan ut. Någon som har gjort något liknande?
Att sätta upp 6mm renoveringsgips eller en våtrumsskiva på masoniten är ju grundreceptet, men blandaren håller fast ett antal kakel och jag vill inte demontera den. Vanskligt att återmontera den med ändrat djupmått. En skiva skulle ge kaklet överhäng över diskbänken.
Så här ser min plan ut. Någon som har gjort något liknande?
Steg för steg:
- Märka upp & ta bort lösa plattor
- Märka upp och ta foto.
- Skrapa bort gammalt fix/fog noggrant från både plattor och underlag. Tvätta/skrubba plattorna.
- Rengöra underlaget
- Tvätta masoniten med målartvätt, torka av, låta torka.
- Kolla att ytan blivit damm- och fettfri.
- Applicera Bostik GRIP A560
- Pensla tunt och jämnt.
- Låta torka tills ytan känns matt och klibbfri (kanske 1 timme beroende på temp/fukt).
- Armeringsnät 19 mm rutor
- Fästa med häftpistol och många klammer.
- Försöka få nätet att ligga nån millimeter från underlaget så att fixet kan tränga igenom.
- Återmontera kakelplattorna enligt fotot
- Fästmassa Kiilto flexfix 5 finns i för mitt lilla ändamål lämplig förpackning. Dom uppger att den ska vara lite elastisk. Att använda den är planen just nu.
- För mina små ytor borde det gå att applicera fixet med en spackelspade. Noga så att fixet fyller nätet helt och binder både nät + underlag.
- Använda kakelsnöre som distans.
- Fogning
- När fixet härdat (minst 24 h), foga med Kiiilto flexibel fogmassa.
- Man drar ju diagonalt över fogarna så de fylls ordentligt.
- Tvättar/ torkar/blankar. Återfuktar om det står nåt om det på förpackningen
- Silikonfog
- Täta mot diskbänk och hörn med våtrumssilikon.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Låter onekligen som väldigt mycket pul. Kan du inte bara ta bort masoniten och hyvla ner väggen 5mm så får du in 6-12mm gips i stället?
Edit: läste sen att det var träpanel. Så bara bort med den också. Gips på reglarna.
Edit: läste sen att det var träpanel. Så bara bort med den också. Gips på reglarna.
Det visade sig att underlaget var spånskiva. Det räckte med att återmontera de kakel som satt löst (jag borstade rent och limmade med epoxy), göra om fogarna och sätta silikonfog mot diskbänken. Kändes ändå bra att vara förberedd för ett mycket större jobb. Case solved.S Småbrukaren skrev:
Klicka här för att svara