Hej!

Jag håller på att renovera en liten WC och skulle vilja bygga något liknande som i bilden.
I väggen sitter redan konsoler från nuvarande handfat. Kanske att jag använder dom och lägger på ett skivmaterial och bygger som en ram runt skivan för att sedan kakla in det.
Om höjden inte känns rätt på nuvarande konsoler kanske jag gör på annat vis.
Har någon lite tips att dela eller har någon gjort något liknande?
Tips på vilket material jag bör använda och ska denna målas med våtrumsfärg?

Tack på förhand.

• Liten WC med rektangulärt spegel med röd ram, rosa handfat och vit kaklad bänkskiva, omgiven av ljus väggfärg och lila fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det finns vattentåliga skivor som Lux Elements byggskiva etc. Lux-skivor används ofta för att göra inbyggnad av badkar och cistern för vägghängd toalett. Går att kakla på.

Farstatjej90
Jag tror att när det är så små kakelplattor måste du bygga nån sorts skelett att fästa på.
Det finns massor av videos på Youtube där folk bygger komoder/handfat av större kakelplattor. Verkar populärt i Östeuropa.
Tror knappast en svensk hantverkare som bygger badrum klarar det dock. Det är nog ganska svårt att få snyggt.🤔
Den här killen är en av dom bättre jag sett

MrJay
Vi har byggt en del liknande i badrum med Jackoboard och metallreglar.

Det är en del att tänka på för att få det riktigt snyggt. Skivorna som andra tipsat om funkar bra. Sen behöver du fundera över detaljerna. Vill du ha synliga kanter på sidorna av de översta plattorna (som på bilden) är det en fördel om du kan hitta plattor med infärgade kanter. Ett alternativ är gerade plattor så att du bara får en tunn fog i övergången mellan topp och sida. Jag skulle också anpassa måtten till plattorna för att få det så snyggt som möjligt.
Sen gäller det att hitta en duktig plattsättare, kanske innan du väljer kakel.

Välj stora plattor och små glipor om ditt framtida jag inte ska hata kalk och smuts i alla skarvar.

Purre
D Dublin skrev:
Vill du ha synliga kanter på sidorna av de översta plattorna (som på bilden) är det en fördel om du kan hitta plattor med infärgade kanter. Ett alternativ är gerade plattor så att du bara får en tunn fog i övergången mellan topp och sida. Jag skulle också anpassa måtten till plattorna för att få det så snyggt som möjligt.
Helt rätt att man måste hitta kakel som passar det. Vet att byggfabriken har med rundad kant, typ dessa

https://www.byggfabriken.se/kakel-k...-15x15-cm-p330-233+bfab_color-Victorian~Brown

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.