2 548 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Käftsmäll på käftsmäll i livet
Haft det lite tungt med andningen på sistone, och min fru har till sist fått iväg mig till vc. Tester på tester, spirometri mm. Lungkapaciteten är inte bra, du måste utredas för kol mm.
Man känner bara att det kan vara nog: Från 17 års ålder, Missbruk, resa sig från missbruk, missbruk igen osv. Tätt följt av lungtumör, bli frisk från lungtumör osv. Jag har en brokig resa genom livet, och jag har alltid stått pall, men det här var fan droppen. Man tröttnar helt enkelt.
Man känner bara att det kan vara nog: Från 17 års ålder, Missbruk, resa sig från missbruk, missbruk igen osv. Tätt följt av lungtumör, bli frisk från lungtumör osv. Jag har en brokig resa genom livet, och jag har alltid stått pall, men det här var fan droppen. Man tröttnar helt enkelt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 107 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 107 inlägg
Hej, det var bra gjort av din fru men så klart tråkigt besked. Dina egna tankar verkar tunga. Det låter som om du behöver någon att prata med. Jag vet inte så mycket om dig men om du inte har någon i din närhet kan du höra av dig.mowatom skrev:Haft det lite tungt med andningen på sistone, och min fru har till sist fått iväg mig till vc. Tester på tester, spirometri mm. Lungkapaciteten är inte bra, du måste utredas för kol mm.
Känner med dig. Tänker på dig.mowatom skrev:Haft det lite tungt med andningen på sistone, och min fru har till sist fått iväg mig till vc. Tester på tester, spirometri mm. Lungkapaciteten är inte bra, du måste utredas för kol mm.
Du har kommit så här långt. Det betyder att du har styrka. Du har dessutom uppenbarligen en fru som vill ha kvar dig. Det om något är skäl nog att lägga en brakskit i fejjan på den där brottaren som är livet, och kämpa på.
Du fixar detta!
Du fixar detta!
Några ord och en hjärtemoji är kanske inte det som gör någon verklig skillnad, men det är det minsta vi kan göra här. Du som så gärna delar med dig av din kunskap och hjälper oss nybörjare med råd, förtjänar allt du kan få tillbaka - även om det bara är digitalt.
Kommer jag till Örebro ska jag printa ut en emoji på riktigt papper till dig.
Kommer jag till Örebro ska jag printa ut en emoji på riktigt papper till dig.
Medlem
· Västernorrland
· 12 078 inlägg
Man får göra det man kan bara helt enkelt. Bra att du gick iväg till läkare iallafall. Min far har kol (antagligen) men han är av den gamla envisare typen som vägrar vård och tycker att inte det kommer att göra nån skillnad så där är det ju ganska givet vad som sker till slut. Lite trist..
Du har verkligen haft mer än din beskärda del av motgångar, men bra att du har en partner som lyckades med att få dig till läkare. Nu vet jag inte om det går att säga att det är "bättre" att ha astma än KOL (gissar att båda kan vara jävligt) men en syssling fick diagnosen KOL och gick på lungträningsskola och en massa annat i säkert tio år utan att bli bättre, eller sämre för den delen. Sen kom hon till en nyöppnad mottagning där hon fick beskedet astma istället, medicinerar mot det och är helt klart bättre.
Med det sagt skickar jag en massa omtanke.
Med det sagt skickar jag en massa omtanke.
Tråkigt hoppas det löser sig .mowatom skrev:Haft det lite tungt med andningen på sistone, och min fru har till sist fått iväg mig till vc. Tester på tester, spirometri mm. Lungkapaciteten är inte bra, du måste utredas för kol mm.
Mvh
Läs ditt inlägg igen:
”resa sig från… bli frisk från… stått pall…”
Många människor hade inte gjort det alls. Du har kommit igen varenda gång. Du är ju en Överlevare per definition!
Nu har du chansen att bli bättre och få andas lättare. Jag har astma sen jag var barn och vet vilken lättnad det kan vara att få rätt medicin — ”va, är det såhär det känns att andas?!” som jag tänkte t ex när jag gått en längre tid utan behandling och plötsligt fick en ny spray som gjorde susen.
Under tiden kan du alltid försöka motionera lite, så att du får upp syreupptagningsförmågan — så du får ut mesta möjliga av de andetag du tar. Det är dessutom en konkret grej att göra för att känna att nu går vi till motanfall här; än är det inte slut, försök inte besegra mig!!
Att söka stöd från andra människor som du ju har gjort är alltid det första och svåraste steget, som du vet. Nu har du gjort det igen och det visar bara hur mycket du har lärt dig av allt du varit med om. Motgångarna har inte knäckt dig utan snarare gjort dig klokare.
Inboxa mig ifall du vill prata mer privat.
”resa sig från… bli frisk från… stått pall…”
Många människor hade inte gjort det alls. Du har kommit igen varenda gång. Du är ju en Överlevare per definition!
Nu har du chansen att bli bättre och få andas lättare. Jag har astma sen jag var barn och vet vilken lättnad det kan vara att få rätt medicin — ”va, är det såhär det känns att andas?!” som jag tänkte t ex när jag gått en längre tid utan behandling och plötsligt fick en ny spray som gjorde susen.
Under tiden kan du alltid försöka motionera lite, så att du får upp syreupptagningsförmågan — så du får ut mesta möjliga av de andetag du tar. Det är dessutom en konkret grej att göra för att känna att nu går vi till motanfall här; än är det inte slut, försök inte besegra mig!!
Att söka stöd från andra människor som du ju har gjort är alltid det första och svåraste steget, som du vet. Nu har du gjort det igen och det visar bara hur mycket du har lärt dig av allt du varit med om. Motgångarna har inte knäckt dig utan snarare gjort dig klokare.
Inboxa mig ifall du vill prata mer privat.
Min särbo fick diagnosen lungemfysem för 4 år sen, de gav henne då 2-5 år, varav de sista med syrgas.
Då var lungkapaciteten 65% året efter 50%, men stannat av på 45% 3 senaste testerna. Dåligt flås, men hon promenerar 2x 1-2 timmar per dag med hunden och behöver ingen syrgas än.
Då var lungkapaciteten 65% året efter 50%, men stannat av på 45% 3 senaste testerna. Dåligt flås, men hon promenerar 2x 1-2 timmar per dag med hunden och behöver ingen syrgas än.
Kompis! Känner igen mig i endel av det du skriver. Också kämpat med missbruk i olika former, och sjukdomar som kommer i svallet efter. Jag tror att alla har sina motgångar i livet och att det bästa man kan göra är att prata om det. Hejar på dig!!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 730 inlägg
Ibland suger livet bortom det möjligas gräns! Önskar jag kunde säga eller göra något som kunde göra att du mår bättre, men det funkar inte så.
Skickar en tanke och en bön för dig ändå!
Skickar en tanke och en bön för dig ändå!
Klicka här för att svara